Angrerett

Del : fbtw

Angrerettloven gir kjøper kun rett til å angre på varer eller tjenester som er kjøpt utenfor fast utsalgssted.

Utenfor fast utsalgssted betyr blant annet netthandel, telefonsalg, postordre, dørsalg, bokklubber og messer.

Slike kjøp medfører 14 dagers angrerett, hvor kjøper kan kreve heving av kjøpet og pengene tilbake uten å oppgi noen spesiell grunn.

Selger må informeres

Antall dager regnes fra den dagen du har mottatt både varen, angreskjema og opplysninger om angreretten, samt øvrige opplysninger som loven krever at selger gir. I visse tilfeller forlenges angrefristen til tre måneder eller ett år.

Ved bruk av angreretten må det gis melding om dette til selger, og du må selv sørge for å returnere varen. Ønsker du å returnere varen, må den være i tilnærmet samme stand og mengde som da du mottok den. Returkostnadene bæres normalt av selger.

Åpent kjøp og bytterett

Ved kjøp av varer fra fast utsalgssted, forsvinner angreretten. Forutsetningen for å kunne heve et kjøp da, er at det foreligger en vesentlig mangel eller feil ved varen. Kjøper bør alltid ta vare på kvittering, som butikkene ofte krever.

Mange butikker og kjeder velger likevel å sette dørene på gløtt for angrende konsumenter. Betingelsene for slike åpne kjøp og bytterett kan variere fra butikk til butikk, fordi det tilbys på deres eget initiativ – uten lover som setter minimumskrav.

Forbrukerrådet om angrerett og bytterett