Lunde_7_72

Christian Lunde, Oslo-entusiast

Del : fbtw

Oslo er viktigere enn VisitOslo, slår Christian Lunde fast. Etter fire måneder som turistsjef (ikke kall meg det, jeg bare leder en flott gjeng på 33 stykker)har han prioriteringene klart og tydelig foran seg.
Christian Lunde så stillingsannonsen på nettet, og det tok ham få sekunder fra han leste teksten til han skjønte at det sto hans navn på stillingen.


Lunde_3_72

Nyansatt administrerende direktør, Christian Lunde

– Etter å ha brent for reiseliv i 30 år, er det jo et sant privilegium å få være med på å markedsføre Oslo, smiler Lunde entusiastisk.
Med hotellbakgrunn er det naturlig at han vet hvilke hoteller som renoveres, hvilke som skal bygges, og hvor mange gjestedøgn vi har i byen. Det er forøvrig 5 millioner! Men VisitOslo jobber med mange felt, det viktigste er å få folk til byen, og så å få dem til å bli glade i Oslo. Så de kommer igjen, gjerne sammen med noen flere.

Oslo – Europas råeste destinasjon

VisitOslo har flere satsingsområder, og jobber med langsiktige mål, men det første målet er også det største; Oslo skal være råest i Europa.

-Vi skal skape Europas råeste destinasjon i Europa!  Vi skal holde fast ved det organisasjonen allerede har bygget opp, og så vi skal bli enda litt flinkere til å formidle hva vi skal skape. Det er viktig å huske at Oslo er mer enn helger og lange sommernetter. Vi ønsker gjester hver dag hele året, og da blir det viktig å forsøke å få flere arrangementer til byen. Vi har ikke plass til de aller største ennå, men det kommer etterhvert! Det er så lett å tenke sommer og sol, men sport og fag er helårsaktiviteter som vi jobber mye med. Verdiskapning skjer i hele kjeden, så vi må jobbe bredt og vi må jobbe godt.

-Vi skal også være digitale pionerer, og det vet både jeg og de andre i organisasjonen at kommer til å bli tøft. Vi skal ha et gigantisk digitalt fottavtrykk! Se bare hvor mange som har tagget VisitOslo på Instagram.

-Jeg pleier å si at jeg kan ikke fylle sengene på hotellet ditt, eller butikken din med folk, men VisitOslo kan være med å bidra til at turister fra både inn- og utland kommer til byen, så blir resten opp til de som har noe å selge. Cruise-turistene, for eksempel, de kommer til byen og er her noe få timer. Hvordan kan vi få dem til å handle og spise, og ikke minst komme tilbake?

-Hver eneste besøkende må vi omskape til en ny Oslo-entuiast! Akkurat nå jobber vi mye med å løfte frem servering i Oslo, på matscenen virkelig bobler det nå.  Og så må vi bli flinkere til å vise frem bredde i shoppingmulighetene i Oslo. Shopping er en så viktig del av hele reiseopplevelsen. Det første folk spør om når du kommer fra ferie er jo som regel: «Hva har du kjøpt» og oftere og oftere er det «Spiste du noe godt?»

Lunde_11_72

Christian Lunde, ny leder av VisitOslo

Hva gjør du når du ikke jobber ?
-Da er jeg mannskap på båt, står på ski, eller lager mat med venner. Ja og å være med sønnene mine da, selvsagt!
Hvor handler du klær?
-He he, jeg handler ikke så mye klær, det meste jeg har på kommer fra flyplass, det er gjerne der jeg har hatt tid til å shoppe. Det forandrer seg nok litt nå.
Trener du mye?
-Jeg trener for å bli gammel, ikke for å holde meg ung. Jeg har kommet i den alderen nå!
Skal du på konsert i sommer ?
-Ja, faktisk, Robbie Williams!
Har du en favoritt turist-destinasjon i Oslo?
-Det må være Havnepromenaden. Både å gå der, og å sitte å dingle med beina på en godværsdag, hvor digg er ikke det?!

Liberte

Liberté. Symboltunge toaletter.

Har du et favoritt-toalett i Oslo, det er jo alltid vanskelig når man er på besøk i en ny by?
-Liberté, uten tvil.
Til sist, har du et hemmelig Oslotips?
-Ja, så hemmelig blir det jo ikke lengre, men jeg tror det må være Bettola coctailbar.