Dette blir årets julegave

Del : fbtw

Når folk blir spurt om hva de tror blir årets mest populære julegave, svarer flertallet mobiltelefon. Dette viser en undersøkelse utført av YouGov for Oslo Handelsstands Forening (OHF).

Blant smarttelefonene er det definitivt iPhone som troner øverst på listen, med hele 11 prosent som svarer dette. Rett bak smarttelefoner følger penger og bøker. Men også gavekort og klær ser ut til å være sikre vinnere under juletreet.

– Eektronikk er fortsatt er populært, men vi ser også en økning når det gjelder å ønske seg andre typer gaver, som gavekort og opplevelser, sier utviklingssjef i OHF, Lars Fredriksen.

Bruker elleve prosent mindre på gaver

Selv om årets julegavevinner er en dyr gave, planlegger hver og en av oss å bruke litt mindre på julegaver i år enn i fjor. Tilsammen beregner vi å bruke 5 209 kroner hver.

– Det kan tenkes at folk er litt mer avventende i år enn i fjor, men jeg kan vanskelig se at det skal ligge noen realøkonomiske grunner bak dette, sier Fredriksen.

I følge undersøkelsen er det kjærester, samboere og ektefeller som får den aller dyreste gaven. 36 prosent svarer dette. Far kommer dårligst ut av det,-med kun en prosent som sier at far får den dyreste gaven.

Netthandelen øker ikke i forbindelse med julehandel
Kun 10 prosent av de spurte oppgir at de ikke handler noen julegaver på nett. Handel på nett kontra butikk fordeler seg litt annerledes mot jul enn ellers i året, til fordel for butikkene. De dyreste gavene foretrekker langt de fleste å handle i en fysisk butikk.

– Selv om andelen som handler på nett er økende, kan mye tyde på at julegavehandelen på nett er i ferd med å flate ut litt, sier Fredriksen.

Julehandelen starter tidligere

En trend er at vi planlegger bedre enn i fjor. I år oppgir 40 prosent at de venter til de siste fire ukene før julaften med å handle gaver, og 5 prosent handler gaver den siste uken før julaften. I fjor var de tilsvarende tallene 53 og 11 prosent.

– Det er flest menn i denne kategorien og det er vel en «klassiker» som de fleste kjenner seg igjen i. For butikkene kan det være en fordel, da det ofte er da de dyre presangene blir kjøpt, sier Fredriksen.