Fortsatt vekst blant kjøpesentrene i Oslo og Akershus

Del : fbtw

Dystre spådommer om kjøpesenterdød til tross, det er fortsatt vekst i kjøpesentermarkedet. De elleve første månedene er talt opp, og utviklingen de siste ukene i desember tilsier at dette vil holde seg ut året. I følge Kvarud Analyse var veksten blant kjøpesentrene i Oslo og Akershus på 2,3 prosent samlet for årets første elleve måneder. Den regionen i Akershus som hadde størst vekst var Asker og Bærum med en økning på 3,4 prosent. Lavest i regionen var Follo, med en liten nedgang på 0,5 prosent. Omsetningen i uke 48 økte med 1,6 prosent, sammenlignet med samme uke i 2016.

Oslo sentrums kjøpesentre har sterkest vekst i regionen.
Sammenlignet med resten av Oslo hadde Oslo sentrum sterkest vekst de første elleve månedene, med 5,1 prosent.
Innen Oslo er det kategoriene service og tjenesteyting, servering og hus og hjem som har størst vekst. Ikke overraskende er servering her den bransjekategorien som har sterkest vekst, på hele 14,2 prosent. For Oslo sentrum var veksten i kategorien servering god, men litt lavere enn for Oslo totalt, med 12,3 prosent. Verdt å merke seg her er at Oslo sentrum omsetter mye i absolutte tall, så en vekst på 12,3 prosent er meget høyt.

Oslo sentrum er det området i Oslo som holder seg best når det gjelder kategorien klær, sko og vesker. Her er omsetningen på omtrent det samme som i fjor. Dette må anses som bra, i en kategori som sliter med å skape vekst i de fysiske butikkene, men som vokser tosifret via nettsalg.
– At denne kategorien ikke klarer å vokse er en utfordring for de små butikkene, uttaler Lars Fredriksen, utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening.

Men det er fortsatt mulig å få se et oppsving for de litt svake tallene i innspurten denne siste uken før jul!