Ingen har råd til å leke butikk i Oslo sentrum

Del : fbtw

Vi har med oss Høyres bystyregruppe ved Eirik Lae Solberg, Pia Farstad von Hall og Saida Begum på besøk til Sprell Riktige Leker. Leketøysforretningen i Oslo Sentrum er et av mange eksempler på næringsliv som føler seg oversett i utrullingen av Bilfritt byliv prosjektet.

Flere parkeringsplasser er ikke en kampsak for Sprell Riktige Leker. De ønsker et levende sentrum hvor alle aldersgrupper trives. Hege og Alexander Arnesen overtok den tradisjonsrike butikken i sommer, og har følgende oppfordring til byens politikere:

– Når dere nå vil gjøre Oslo sentrum til et sted innbyggere ønsker å reise til for å handle, spise og leve i, så er det senterlederne rundt omkring som er deres konkurrenter, det er dem dere må måle krefter mot!

Kommunen mangler nødvendig kunnskap

I 2019 igangsettes et stort byggeprosjekt rett utenfor butikken. Olav Vs gate og området rundt skal oppgraderes.

– Det kommer til å bli kjempefint, ingen tvil om det! Jeg håper bare ikke vår butikk går dukken i løpet av byggeperioden, sier Alexander Arnesen.

Han er opptatt av at de næringsdrivendes behov må med i anbudsforespørselen.
– Det må stilles krav om minimal byggeaktivitet i julen 2019. Fortauene i området må ikke sperres før jul, det vil endre kundestrømmen. Det må heller ikke sperres for vinduer og innganger til butikken. Dette er ting som er mulig å ta hensyn til, uten større ulemper for entrepenøren. Men de som bestiller må ha kunnskap om hvilke faktorer som er viktig for handelen, og akkurat dét mangler kommunen idag. De må hente inn kompetanse på forretningsdrift, når de ikke besitter det selv.

Alexander Arnesen viser Pia von Hall (H) og Saida Begum (H) hvordan situasjonen er utenfor butikken idag, og hvordan det er planlagt.

– Idag går hovedstrømmen av fotgjengere på motsatt side av gaten. Det er planlagt sykkelstativer, ti meter brede fortau på begge sider og HC-parkering og taxier på «vår» side av gaten, noe som vil forsterke denne tendensen. Plasseringen av disse installasjonene bør man se på en gang til, og om det ikke er mulig å endre planen må man i det minste få malt et fotgjengerfelt over gaten, for økt tilgjengelighet.
Hadde vi hatt en «senterledelse» her, som ivaretok trafikken til handels og serveringsstedene, ville de tatt tak i dette med én gang, legger Arnesen til.


SPRELL RIKTIGE LEKER

  • Startet av Arbeiderpartiet i samarbeid med barnehagepedagoger i 1946.
  • Formålet var å tilby en motvekt til alle krigslekene som kom på markedet etter andre verdenskrig.
  • Selvstendig frittstående butikk fram til mars 2018. Sviktende lønnsomhet siste 2 år.
  • Overtatt av Sprellkjeden i mars 2018.
  • Sprell og gårdeier har sammen investert i å renovere butikken fullstendig, for å bevare den tradisjonsrike driften i lokalene.
  • Eneste leketøysbutikk igjen i Oslo Sentrum, og flere har lagt ned bare de siste to årene.

Et levende sentrum er avhengig av handel og servering

Sprell er en såkalt «flerkanalsbutikk», men det er de fysiske butikkene som er «navet» i driften.

– Vil de overleve konkurransen fra nettbutikker? spør Eirik Lae Solberg
– Kundens kjøp starter ikke her i butikken, men på nettsiden vår. Over halvparten av de som besøker nettsiden vår gjennomfører ikke kjøpet der, de er der nemlig for å planlegge et kjøp i en av våre fysiske butikker. Derfor er det så viktig å være tilstede på nett, man kan ikke sitte her med kun en fysisk butikk og klage på fjerning av parkeringsplasser og tro at man skal overleve. Vi må trekke den digitale verdenen inn i butikken.

– Det handler om å gjøre det å handel i butikk til en god opplevelse, at du tilbyr noe man ikke får på nett. Her har vi muligheten til, gjennom bilfritt byliv, å skape en destinasjon for barnefamilier i Oslo Sentrum. Disse gruppene trenger god tilgjengelighet og insentiver for å komme til sentrum, sier Arnesen.

Fortryllende – og riktige – leker som er enda mer spennede på ordentlig, enn via en skjerm.

Ønsker seg gjennomtenkte og forutsigbare attraksjoner

Sprell ønsker å være en pådriver og bidra til aktiviteter og tilbud i området, som vil gjøre det attraktivt for disse gruppene å ta turen til sentrum.
– Vi ønsker oss et åpent moderne aktivitetsområde som henvender seg til flere aldersgrupper, ikke bare en haug med lekeapparater, sier Arnesen.

– Det virker kanskje som vi maser om detaljer, men det er akkurat disse detaljene som er avgjør om vår virksomhet overlever, rett og slett! Om et gjerde er litt før høyt, en hekk tre meter for lang avgjør om folk kommer innom butikken vår eller ikke, og altså om vi kan fortsette å drive butikk her, avslutter Alexander Arnesen.

 

LES MER: