Kjærlighet i handelens tid

Del : fbtw

 _

Februar er kjærlighetens måned, ihvertfall for handelen! Vi har vært hos bakeren, gullsmeden og i blomsterbutikken for å høre om alle de gode vibbene merkes på omsetningen. Og hvordan maksimerer de salget?

– Det beste med valentindagen er at det er så mange herlige menn innom! Det går i røde roser denne dagen, mens det på morsdagen gjerne er tulipaner, eller mer kompliserte sammensatte kreasjoner, symbolsk nok. Da er det også gjerne far og barna som kommer innom, mens mor venter i cafén, og som oftest får barna velge. På valentindagen er det flest menn i butikken, men også noen kvinner finner det formålstjenelig å handle blomster denne dagen.

Kristin Resløkken Larsen – bilde fra instagramkontoen til @florisspaleet

Kristin Resløkken Larsen driver Floriss Paléet, og er svært fornøyd med morsdagen og valentindagens bidrag til omsetningsøkningen i februar. Valentindagen gikk også dette året litt bedre enn i fjor.

– Vi bruker Instagramkontoen vår aktivt, alltid, men selvfølgelig disse dagene spesielt. Idag tidlig foreksempel har vi vært ute og tatt bilder med Nasjonalgalleriet som kulisse. Lyset blir jo alltid bedre ute! Vi låner ekstra rekvisitter av nabobutikker, og de ansatte stiller som modeller og det som trengs, og vi har det veldig morsomt med å lage kreative bilder til sosiale medier, sier Kristin.

En kunde som er innom butikken for en handel og gode råd, bekrefter dette.
– Instagramkontoen @florisspaleet er min store inspirasjon når det gjelder blomster og planter, kommenterer hun til venninnen sin. De er bare superflinke!

Vi er takknemlig å være omgitt av gode nabobutikker her, som kan bidra med alt mulig forskjellig og som vi gjerne hjelper tilbake når det trengs. Sammen kommer vi mye lenger enn alene, avslutter Kristin.

Gode naboer i Paleet, Floriss og Cornelias hus har også forretningsmessig nytte av naboskapet! Bilde fra @florisspaleet

Hele februar er viet kjærligheten på hele Paléet i Oslo

I David Andersen butikken på Egertorget møter vi Finn Martinsen, daglig leder i David Andersen.

– Mange bruker morsdag og valentindagen til å gi en ekstra oppmerksomhet til sin kjære. Det er kanskje ikke de store planlagte investeringene som anskaffes, men det er mange som kommer innom den fysiske butikken og handler disse dagene, sier han.

Perfekt februar for handelen – kaldt ute, hett inne.

En større andel enn ellers er altså salg i butikk og ikke på nett. Kanskje noe som tyder på at det er «i siste liten handlende» vi snakker om? Er det flere menn innom enn damer ved disse anledningene, lurer vi?

– Ja, det er jo mye oppmerksomhet om morsdag og valentindagen, så det er vanskelig å ikke få det med seg. Men jeg kan ikke bekrefte at det er flere menn enn kvinner som handler altså, selv om det er en rimelig antagelse.

– Vi selger og markedsfører oss i mange kanaler, også sosiale medier. Siden det allerede er mye bevissthet rundt morsdag og valentindagen, gjør vi ikke veldig mye ekstra i forkant. Men vi har merket en tendens til at valentinedagen har begynt å utkonkurrere den mer tradisjonelle morsdagen, sier han.

– Disse dagene i februar er viktige for oss, vi selger kanskje ikke flere boller på fastelavn, selvom vi har et godt utvalg i sølv. Men vi hadde vår egen «wedding saturday» sist lørdag, i samarbeid med flere andre aktører. Det er viktig at handelen er aktive og nytenkende, og bruker de flater og arenaer som er tilgjengelige for markesføring og aktiviteter.

Mye fint å velge i hos David Andersen på Egertorget

Baker Bruns tradisjonsrike filial i Bogstadveien

Også hos Baker Brun i Bogstadveien er februar en het måned.

– Vi starter med fastelavnsboller så tidlig vi kan, allerede i januar, sier daglig leder og bakermester Axel Brun. For de er jo så gode. Vi lager tre typer også, for sikkerhets skyld, tradisjonell norsk fastelavnsbolle, en med bringebærkrem og den svenske versjonen semlor.

Tre typer fastelavnsboller, allerede midt i januar. Bilde fra instagramkontoen @bakerbrunbogstad Foto: Per Anders Huus

Så går det slag i slag med morsdag og valentinsdag. Her, i motsetning til hos gullsmed og blomsterhandler, går det best med tradisjonelle produkter til den tradisjonelle morsdagen. Valentindagen er ikke en kakedag ennå. De selger to typer kaker rettet mot mødre, hvor lukket valnøtt er mest populær hos mor. Eller hvem det nå er som kjøper. Og det kan godt være mor selv, om vi skal tro bakermesteren.

– Det er nok som ellers i året, at det er kvinner som handler det meste av mat i husholdningene.

Selv om Baker Brun er tradisjonsrik og ærverdig har også de funnet veien til sosiale medier. På instagram legger deres kreative barista Per Anders Huus ut fristende bilder av bakverk til de tallrike kakeanledningene i februar.

På Kaffebrenneriet i Spikersuppa møter vi daglig leder Svanhild Eriksen og Aleksander, som har sin første dag på jobb bak kaffedisken.

– Morsdagen hadde vi stengt, siden det er en søndag. Men på fastelavn, og i dagene før, solgte vi massevis av boller. På valentindagen solgte vi egenproduserte hjertesjokolader. Det var også litt ekstra oppmerksomhet å få denne dagen fra de ansatte som ønsket god valentindag. Salget denne dagen var veldig bra, bedre enn en vanlig tirsdag, sier hun.

Vi har ikke egen instagramkonto, men vi har skilt rundt butikken, som vi bruker til markedsføring av dager som dette, sier Svanhild.

Valentindagen er altså stadig på vei oppover, fastelavnsboller kan man få spise i ukesvis, og morsdagen er heller ikke borte ennå, ihvertfall ikke om du nøyer deg med kake og blomster!