Komplett marketplace – en skandinavisk markedsplass

Del : fbtw

Anton Hagberg har arbeidet i Komplett Group siden 2007 og er direktør Komplett marketplace. Han er sterkt engasjert og brennende opptatt av å etablere en felles markedsplass for Skandinavia. I dagens marked er dette eneste veien å gå, mener han, og skal målet nås er det samarbeid som gjelder. Konkurransen fra de internasjonale gigantene er beintøff, men Hagberg har tro på at med riktig fremgangsmåte er Komplett i stand til å både håndtere og øke markedsandeler i et stadig strammere marked.


Eksotisk marked med yrende folkeliv

Hva er egentlig en markedsplass?

“Se for deg markedet i Marrakech,” utbryter Anton Hagberg entusiastisk “slik vil vi ha det hos oss også, det skal bugne!”

Med markedsplass mener Anton Hagberg allikevel ikke et torg med eksotiske varer, men en plattform som er i stand til å håndtere ulike produkter, fra første til siste ledd hos både forbruker og leverandør. Og det skal selvsagt være masse varer. Sokker, treningsutstyr, sminke, bilrekvisita, julepynt, sykler, hundefor, el-artikler, neglelakkfjerner – ja alt du kan kjøpe i butikken skal du kunne kjøpe her.

Kunden skal oppleve god flyt fra første klikk på nettsiden til levering av vare, og fordi dette skal være en skandinavisk markedsplass vil alt foregå på et kjent språk, noe som gir økt opplevd trygghet hos kundene. Et kjent språk, og “lokal” tilbyder, tror Hagberg er den forskjellen som gir den skandinaviske samarbeidsmodellen det lille “ekstra” som kan bidra til vekst.

komplett5

Partnerportal

Samarbeidspartnerne – som er å betrakte som partnere – tilbys en egen portal der de kan laste opp det de har å tilby. Komplett tar oppgjør, og så blir den økonomiske transaksjonen sluttført etter en uke. Partnerne bestemmer selv hva kunden må betale for levering, og kan markedsføre tilbud og rabatter akkurat som fra egen nettbutikk.

Komplett tilbyr selvsagt sine tjenester for å tjene på det, det er ikke noe som stikkes under en stol, men Hagberg mener at det er en god idé av flere årsaker. For det første kan de tilby god distribusjon, ettersom de blir store, og dette kan også bidra til å spare mange mindre leverandører for både tid og penger. Alt fra den minste lille butikk på hjørnet som selger perler, til store kjeder med sykler og hvitevarer har anledning til å bli en del av dette felles markedet.

Samleveranser & dialog

I tillegg vil de etterhvert kunne levere flere produkter på en gang, noe som sparer kunden for tid og penger, og som er klokt av miljøhensyn. Dersom kunden bestiller flere produkter på en gang, fra samme sted, er det en fordel med felles lager, og Komplett jobber nå for å bygge ut kapasiteten. Og for å komme i mål vil Hagberg gjerne komme i kontakt med flere partnere.

“For du vet,” sier Anton med et smil “om ti år er det ikke sikkert vi googler lenger, vi kompletter!”


Kontakt gjerne Anton Hagberg på mail  for foredrag, eller videre spørsmål om Komplett marketplace: anton.hagberg@komplett.com

Komplett, Sandefjord Norway. Photo by Morten Rakke

Anton Hagberg. Foto: Morten Rakke