Leker politikerne med butikkene i sentrum?

Del : fbtw

«Kjære bypolitikere, når dere ønsker å gjøre Oslo sentrum til et sted innbyggere ønsker å reise til for å handle, spise og leve – så er det senterlederne rundt omkring som er deres konkurrenter. Det er de dere må måle krefter mot.»

Hege og Alexander Arnesen er gründere, og eier og driver Sprellkjeden. Lørdag åpner de Sprell Riktige Leker i et stort attraktivt hjørnelokale midt i Oslo sentrum. Les deres brev til bypolitikerene her:

«Kjære politikere, vi har nettopp gjort vår aller viktigste investering noensinne. Vi har kjøpt byens mest tradisjonsrike leketøysbutikk – Riktige Leker. Butikken, som ligger like ved Rådhuset, er den eneste leketøysbutikken på gateplan som er igjen i Oslo sentrum. Den ble startet i 1946 – rett etter krigen – av pedagoger og politikere som ville skape et alternativ til alle krigslekene som flommet ut i markedet den gangen. I dag kjenner alle Riktige Leker som butikken som selger gode kvalitetsleker, og der du kan få råd om hva du burde kjøpe til nettopp ditt barn.

Vi har ti Sprellbutikker rundt om i landet, som går godt. Vi jobber med salg, service og produktkunnskap blant de ansatte hver dag. Vi leter alltid etter de beste lekene på messer rundt om i verden, og vi jobber med markedsføring, kundeklubb, sosiale medier, og alt som må til for å lykkes med en butikk i 2018. Blant annet får Sprell Riktige Leker en hjemkjøringstjeneste der kundene kan handle uten bil, men får kjørt varene hjem samme kveld – med elektrisk varebil naturligvis.

Hvem er vår senterleder?

Vi kommer til å gjøre alt vi kan for å ta vare på Riktige Leker, men det er ikke bare opp til oss.

Gårdeieren vår har bidratt. Hun kunne sikkert hatt større leieinntekter ved å leie ut til et utested, men de ville så gjerne beholde de fine utstillingsvinduene og den tradisjonsrike butikken. Gårdeier har derfor pusset opp lokalet sammen med oss for mange millioner kroner, slik at en moderne butikk kan satse videre.

– ingen – INGEN – har tenkt på om butikkene i strøket vil få det bedre eller verre under og etter ombyggingen.

Når man driver en butikk er man avhengig av trafikk. Ikke biltrafikk, men trafikk av mennesker som kommer til butikken. Olav Thons kjøpesentre er mestere i å skape «trafikk» av kunder og derfor er det attraktivt for oss å leie butikklokaler der. Storo Storsenter og Sandvika Storsenter er blitt destinasjoner for folk som vil handle, spise og oppleve noe på en lørdag, og det er mange års målrettet arbeid som ligger bak disse suksesser. Vi er ganske sikre på at senterlederen på disse sentrene (og andre), våkner hver morgen og tenker: Hva kan jeg gjøre i dag for å skaffe kunder til butikkene som leier og bor hos meg? Senterlederne tenker på kundeaktiviteter, renhold, vareleveringer, markedstiltak, sikkerhet, lys, butikksamarbeid og alt annet som skal til for å gjøre senteret til et attraktivt torg, en markedsplass.
Kjære bypolitikere, når dere ønsker å gjøre Oslo sentrum til et sted innbyggere ønsker å reise til for å handle, spise og leve i – så er det senterlederne rundt omkring som er deres konkurrenter – og de som dere må måle krefter mot!

Men hvem er det i Rådhuset, som våkner om morgenen og tenker: I dag skal jeg virkelig gjøre noe som hjelper butikkene i sentrum til å lykkes? Hvem er Oslos senterleder som sørger for at renhold, sikkerhet, trafikk, lys, vedlikehold, julegateåpning, markedsdager, varelevering og tjenestelevering blir koordinert og tatt hånd om for felleskapet?
Svaret er selvfølgelig – ingen.

Tilgjengelighet er viktig

Vi har selv bedt om, og vært i møte med bymiljøetaten som jobber med prosjektet «Bilfritt Byliv / Olav Vs-gate», og har lært at det er krav til alt fra busstopp, bysykler, taxiholdeplasser, kvaliteten på steinen som skal brukes i gatebelegget og hvor trærne skal plantes. Ja, til og med de meningsløse parkeringsplassene reservert for ambassadene i strøket er bestemt, men ingen – INGEN – har tenkt på om butikkene i strøket vil få det bedre eller verre under og etter ombyggingen.
Det blir ikke en levende by av, gatetun, gågater og sykkelfelt alene. Barnefamilien på fire, med barnevogn og sparkesykkel på slep, skal finne glede og interesse i å ta T-banen til byen en lørdag til vinteren for å handle. Et levende Oslo sentrum er derfor avhengig av at byens politikere setter butikkenes overlevelse og utvikling mye høyere opp på  prioriteringslisten enn de gjør i dag.

Vi tror at byens folkevalgte kan klare å sikre en spennende, levende, opplevelsesrik, artig, inkluderende og lønnsom destinasjon av Oslo sentrum. Men for å lykkes, må byens politikere tenke som Olav Thon: Hva skal til for at butikkene vil bo hos meg?»

Hilsen Hege og Alexander Arnesen, gründere av Sprell og nylig eiere av Riktige Leker

Handel er en viktig del av et levende sentrum

Hege og Alexander snakker ikke bare om byliv, de skaper det! Og de skaper noe av det bylivet vi etterspør mest – det som består av barnefamilier. Men om de skal lykkes i et vanskelig marked, holder det ikke med hardt arbeid og gründerånd, de må bli tatt politisk hensyn til på samme måte som andre aktører i sentrum.

Oslo sentrum er et levende og attraktivt sentrum., og mange tusen mennesker bruker byen hver dag, på vei til jobb og ærend eller for å oppholde seg i sentrums gater og områder. Butikker, serveringssteder, teatre og tjenesteytere fyller byen med opplevelser og gode kjøp. Uten disse ville sentrum ha vært et nokså tomt område, med et Storting, et slott og noen offentlige kontorer. 99 prosent av respondenter i våre undersøkelser setter likhetstegn mellom handel og sentrum. Oslo sentrum er også et sted under stadig politisk oppmerksomhet. De siste tre årene har byrådet i Oslo fortalt at sentrum skal bli bilfritt. Oslo Handelsstands Forening (OHF) mener våre folkevalgte må ta innover seg at det viktigste ikke er å angripe eller å fremme en bestemt type transport, men å sikre at sentrum er attraktivt og lett tilgjengelig for kunder til næringslivet.

OHF jobber for lønnsom handel, og med seriøse og dyktige næringsdrivende innen handel, servering og tjenester. Vi representerer kjøpesentre, butikker og restauranter – og både Thon-gruppen og Sprell er medlemmer hos oss. Våre medlemmer forteller at det å skape gode kundeopplevelser på markedsplasser og torg i sentrum krever samarbeid mellom alle relevante aktører. Det finnes mange gode eksempler på byer, fra New York til Fredrikstad, hvor kommunen inviterer gårdeiere og handels- og næringslivet til forpliktende samarbeid – og bygger byliv sammen. Vi oppfordrer Oslo til å gjøre det samme!