• 12.07.2012

    Coop og Ica taper markedsandeler

    De familieeide selskapene NorgesGruppen og Reitangruppen vinner frem i det norske dagligvaremarkedet. Coop er klare p at de m etablere flere butikker i stlandsomrdet og renovere konseptet for henge helt med. 

    Coop har tapt markedsandeler i flere r, selv etter innkjp av Smart Club i 2008 og pninger av Coop Extra-butikker de siste rene. Ved utgangen av 2011 hadde Coop 23,4 prosent i markedsandel mot 23,7 prosent ret fr. Selskapet har et strategisk ml om 26 prosent i 2016, og administrerende direktr Ola Strand er klar p at et krafttak m til.

    - Vi er slett ikke fornyd med etableringstakten. Vre konkurrenter har hatt en voldsom nyetablering, sier Strand, som helst skulle sett de telte flere butikker og var langt mer synlig i Sr-Norge, srlig i bynre strk p stlandet.
    Han forteller at det blir en krevende velse n det strategiske mlet, men mener at de kan f det til ved etablere et hundretalls butikker og gjennomg konseptet.
    - Konseptet trenger renovering, noe vi er i gang med. Vi er ndt til f dette til. Det er ikke aktuelt tape penger, slr Coop-sjefen fast.

    NorgesGruppen med blant annet Kiwi, Meny og Ultra, og Reitangruppen med Rema 1000 klarer seg best i det norske dagligvaremarkedet. Kjeder og resultater vokser r etter r, og de tjener noks godt i markedet. Ica Norge taper flest markedsandeler, mens Coop ikke klarer helt holde stand, skriver Aftenposten.

    Tilbake
  • Nytt fra Oslo kommune
    Mottatte planer, reguleringer, nabovarsel og lignende fra Oslo kommune som berrer vre medlemmer.