Høysesong for handel

Del : fbtw

Det går mot ny turistrekord i Oslo. I fjor kunne Oslo og Akershus vise til en vekst på nærmere fire prosent i antall gjestedøgn, mot 2,8 prosent for Norge totalt. Det viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.

Antall gjestedøgn for årets fire første måneder viser en oppgang på seks prosent fra ifjor, det vil si at trenden med flere tilreisende fortsetter. Økningen er størst på gjestedøgn fra utlandet. 27 prosent av overnattingene var fra utlandet i januar til og med april 2018.

Oslo og Akershus dominerer forbruket

Utenlandske turisters forbruk var 50 milliarder kroner i 2016. Oslo og Akershus er fylkene med størst aktivitet i reiselivsnæringene. De utgjorde om lag 40 prosent av den samlede produksjonen.

Fortsatt er det sommeren som er høysesong for å reise i og til Norge. Antall gjestedøgn i hele Norge var 23 millioner i 2017, Oslo og Akershus hadde 7 millioner av disse, med klart flest i juni, juli og august, ifølge SSB.

Flere besøkende fra Asia

Besøkende fra Kina og USA er stadig en voksende gruppe, mens fra Storbritania, som fortsatt er den klart nest største gruppen fra utlandet som besøker Norge, har antall gjestedøgn gått litt ned fra ifjor. Flest besøkende, får vi naturlig nok fra Sverige, så følger altså Storbritania, Tyskland og USA. Fra enkeltland utenfor Europa kommer det flest fra Kina.
Fra hele Asia samlet ble det registert 68 873 gjestedøgn i Oslo og Akershus de fire første månedene i år, en økning på mer enn 30 prosent fra året før. Økningen er marginal fra Kina, størsteparten av økningen kommer fra Asia forøvrig.

I årene 2007 til 2016 ble «kinesiske» overnattinger tredoblet. Antall asiatiske gjestedøgn i hele fjor i Oslo og Akershus var totalt 162 140, 16 prosent flere enn i 2016.

Hvor mye legger en turist igjen i Norge?

Ifølge Innovasjon Norge og DNs sammenstilling fra 2016 bruker turister fra ulike land i snitt så mye per døgn når de er på besøk her i landet (beløpet inkluderer både reise, kost og losji og shopping):

Kina: 4 000 kroner
USA: 3 200 kroner
Frankrike: 2 700 kroner
Storbritannia: 2 500 kroner
Tyskland: 1 500 kroner
Sverige: 1 400 kroner
Norge: 1 400 kroner
Danmark: 1 100 kroner
Nederland: 900 kroner

Gjennomsnittsturisten fra utlandet: 1 800 kroner

Mindre luksusshopping for kinesere, mer opplevelser!

Tilreisende fra Asia generelt har som regel ett eller to dyre produkter på handlelisten når de er på besøk, og spør aktivt etter bestemte handlegater og butikker. Mange high-end butikker har tatt konsekvensen av dette, og har ansatt selgere som snakker mandarin, og også i suvenirbutikkene ser vi skilt på kinesisk. Men også hva kinesere legger igjen penger på i ferien har endret seg de siste par årene, i tråd med forbrukertrender og fremvoksende generasjoners endrede forbruksmønster. De setter aktiviteter, opplevelser og mat høyere enn shopping. De bruker mer penger, men mindre på tradisjonell shopping.

Flere på ferie i eget land og distrikt

Det er også flere enn før i Oslo og omegn, som planlegger å tilbringe hele eller deler av ferien hjemme, ifølge Virke Reise.

78 prosent planlegger sommerferie i år, som viser stabil reiselyst fra i fjor. – Reiselysten er stor, og det ligger an til å bli et godt år både for utenlandsreiser, og reisemål i Norge, sier Line Endresen Normann, direktør for Virke Reise Norge.

– Nordmenn har oppdaget Norge som reisemål, og tallene viser at man i sommer mest sannsynlig vil se at enda flere nordmenn ferierer her hjemme, enten på hytta, hotell, eller å bli hjemme og være turist i egen by, sier Normann ifølge Virkes nettsider.

Innovasjon Norges nylig lanserte prognose for sommeren 2018 finner du her.

Forbruksmønster i endring

Tilreisende besøker ikke lenger bare de typiske turistattraksjonene som Kon Tiki-museet, Vigelandsparken og Holmenkollen. Oslos arkitektur, fjordbyen, og et blomstrende serveringstilbud har fått økt oppmerksomhet i utlandet, og det gir også nye grupper av gjester i byen, unge mennesker som kommer for å oppleve byliv.

Utenlandske medier skriver om nye sider av Oslo, og også byens økende miljøfokus får oppmerksomhet, som her i denne britiske artikkelen om Oslo – Europas grønneste by? Mens avisa New York Times har utforsket det spennende «new nordic cooking» tilbudet i byen.

Flere besøk hos turistinformasjonen i Oslo

– I mai var det nesten 40 000 som var innom vårt besøkssenter i Østbanehallen, sier Synne Myhre, avdelingsleder for vertskapstjenester i VisitOSLO. Dette er 4 500 flere enn i mai året før. Totalt har vi hatt en økning på 20 prosent besøkende innom oss her i 2018 så langt.

– Slik trenden er nå, forventer vi at denne økningen fortsetter og at enda flere individuelle reisende oppsøker vår offisielle turistinformasjon for Oslo, sier hun.

 

Har du vært her ennå?
Frognerparken cafe (nylansert perle!)    ///    Grøt, baby!    ///  Trattoria Popolare///  Indre Oslo Matforedling    ///  Nedre Foss Gård     ///   Vippa

Satser på cruise

– I 2018 er det innmeldt 101 cruiseskipsanløp til Oslo Havn, med tilsammen 200 000 passasjerer, sier Agnes Mathiesen, prosjektleder for cruise i VisitOSLO. Denne satsningen er et samarbeid mellom VisitOSLO og Oslo Havn. Målet er å øke antall cruiseanløp til hovedstaden, i tett samarbeid med besøksnæringen i byen. I dette inngår et ønske om å utvide cruisesesongen til å bli helårlig samt å se på mulighetene for snuhavnanløp hvor cruiseskip for en periode starter og avslutter cruisene i Oslo.

VisitOSLO er tilstede ved de aller fleste cruiseanløp. Turistinformasjonen er representert i Oslo Cruise Terminal på Søndre Akershuskai de første timene etter skipets ankomst, eller med turistinformasjonssykkelen på de andre tre cruisekaiene. Fire cruisebåter kan altså ligge i Oslo Havn samtidig.

VisitOslos turistinformasjonssykkel møter opp på en av cruisekaiene. Foto: Didrick Stenersen / VisitOslo

I løpet av 2018 gjennomfører VisitOslo en undersøkelse som skal gi nye tall på hvor mye hver cruisepassasjer legger igjen i Oslo. Forrige undersøkelse er fra 2014 og viste at hver cruisegjest la igjen 860 kroner i gjennomsnitt i byen.

Vi gleder oss til å vise Oslo fra sin beste side denne sommeren!

• Hva med å gjøre noe ekstra utenfor butikken som skaper byliv, en stol, blomster, et bord, kanskje er det nabobedrifter eller andre du kan samarbeide med?
• Det kan være lurt å holde seg oppdatert på hva som foregår rundt i Oslo, for å kunne svare hjelpsomt på henvendelser om det ene og andre.
OHFs Oslokalender samler arrangementer i Oslo og Akershus som angår handel og servering. Skal du arrangere noe, er det markedsdager i ditt strøk? Si fra til oss, vi legger det inn her.
• VisitOslos Hva Skjer i Oslo kalender på nett er alltid oppdatert med alle slags opplevelser og aktivitetero. Den kan også vises på (stor)skjerm i butikken til glede for gjester – og potensielle kunder!