20 utfordringer for nettbutikker

Del : fbtw

Her er 20 utfordringer for netthandelsaktører, og hvordan man bør forholde seg til disse.

Redaktør Ole Martin N. Evensmo i Netthandel.no ga en rask gjennomgang av hva som skal til for å bli en digital vinner på frokostmøtet hos OHF.

20 utfordringer

  1. Ole Martin Evensmo (2)Alle konkurrerer med alle. Eksempler på noen av de største i det norske markedet: Komplett, ebay, HM, Apple, Cdon, Zalando, Elkjøp, Ellos, Netthandel og Amazon.
  2. Lite kunnskapsdeling – må lære av hverandre om digital markedsføring, logistikk, it, kundeservice, innkjøp, økonomi, webutvikling, webanalyse og produktene som skal selges.
  3. Manglende kundeinnsikt – hvem er kunden din? Få tak i e-postadresse og mobilnummer.
  4. Små ambisjoner – tenk stort og begynn smått.
  5. Vanskelige rammevilkår. Overlat det til andre, eksempelvis OHF.
  6. For få forbilder. Bra når Komplett går ut og sier de skal bli Nordens Amazon.
  7. For lite opplevelse – tenk på kunden! Lær av Douglas i Bogstadveien.
  8. Dårlig merkevarebygging – hva gjør oss unike?
  9. Få digitale ledere – ansett folk med digital kompetanse.
  10. For dårlige på markedsføring og analyse
  11. Utydelige konsepter og få inntektskilder – hvem er din målgruppe?
  12. For dårlige tekniske løsninger. De fleste sider er mobiltilpasset nå, men ikke kryptert.
  13. For lavt tempo – redde for å gjøre feil.
  14. Vanskelig å holde seg oppdatert – prøv noe nytt.
  15. Vanskelig å velge riktig leverandør ved netthandel. Dropp kataloger, bruk Google.
  16. Mangel på kapital. Lønner seg med nisje, være unik eller best på noe.
  17. For tradisjonelle forretningsmodeller.
  18. For alene – finn nye alliansepartnere.
  19. Uærlige kunder både på nett og i butikk. Hacking har store konsekvenser.
  20. For avhengig av kjente merker – fokus på egne merkevarer.