Konkurransetilsynet på ville veier!

Del : fbtw
Det kom som et sjokk 15. desember. Konkurransetilsynet slo hardt ned på de store dagligvarekjedene og varslet gigantbøter på til sammen svimlende 21 milliarder kroner for prissamarbeid.

I 2007 innførte Konkurransetilsynet forbud mot ukentlige kjedespesifikke prisdata fra AC Nielsen. Fra 2010 ble det innført en bransjenorm for sammenlignende reklame i dialog med Forbrukertilsynet. Bransjenormen førte til at kjedene innførte prisjegere som kontinuerlig har sammenlignet prisene sine med konkurrentene, de har innenfor avtalte tidsintervaller tillat prisjegere ved hjelp av håndscannere å sjekke priser i hverandres butikker.

Mistanke om prissamarbeid

Våren 2018 gikk Konkurransetilsynet til razzia hos de store dagligvarekjedene for å kartlegge bruken av prisjegere. Mistanken fra Konkurransetilsynet er at denne virksomheten har bidratt til ulovlig prissamarbeid.

– Her er Konkurransetilsynet er på ville veier! Dagligvarebransjen konkurrerer beinhardt på pris hver eneste dag. Alle som driver næringsvirksomhet overvåker konkurrentenes priser, og dette presser prisene ned. Å drive butikk uten kunnskap om konkurrentenes pris, vil være som «å kjøre i blinde», tordner Bjørn Næss, adm.dir. i Oslo Handelsstands Forening.

– I en tid med som stadig blir mer transparent og nettbutikker legger ut prisene digitalt, er åpenheten rundt priser større enn noen gang, fortsetter Næss, og stiller seg spørrende til hvorfor kjedenes «prisjegere» nå blir ulovlig. Han er helt sikker på at konkurransen bidrar til å holde prisene nede, til glede for forbrukerne.

Bransjen reager sterkt

Dagligvareaktørene reagerer sterkt på måten Konkurransetilsynet slår ned på prisjegerne.

– Dette er helt absurd og en historisk grov avsporing fra en hardt presset konkurransedirektør. Det har i alle år vært full åpenhet knyttet til bransjenormen og bruken av prisjegere. Praksisen har fremmet konkurranse og bidratt til hyppige priskriger til glede for forbrukerne, uttalte Coop-sjef Geir Inge Stokke til Dagens Næringsliv.

NorgesGruppen avviser også at bransjenormen og bruk av prisjegere er et brudd på konkurranseloven.

– Vi mener prisjegervirksomheten har ført til lavere priser og vært bra for forbrukerne. Vi vil sette oss grundig inn i varselet og gå i dialog med Konkurransetilsynet, opplyste NorgesGruppens kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud til samme avis.

Monstergebyr

De tre dagligvare konsernene som dominerer markedet har en samlet omsetning på nærmere 200 milliarder kroner. Konkurransetilsynets gebyr utgjør nærmere ti prosent av omsetningen.

– Det varslede gebyret på 21 milliarder kroner blir neppe stående, spår Næss. – Om det mot formodning blir vedtatt, tør jeg ikke tenke på konsekvensene det vil få for konkurransesituasjonen i markedet og dagligvareprisene i Norge. Advokatbransjen er nok de eneste som kan glede seg, avslutter Næss.