Årets butikk 2014 ble Meny Colosseum med kjøpmann Inge Stenbakk i spissen.

Å bli best betyr mye

Del : fbtw

For 14. gang skal «Årets butikk» i Oslo og Akershus kåres. Hva mener tidligere vinnere om prisen?

Til og med 29. mars kan du nominere kandidater til «Årets butikk 2016». Fagjuryen velger deretter ut fem som konkurrerer om flest stemmer fra publikum. Vinneren kåres hos OHF 14. juni.

Vi har hørt med tre tidligere vinnere om hva prisen betydde for dem. Gründerne Emil og Benjamin Marthinsen fra F5 Concept Store (2015), kjøpmann Inge Stenbakk fra Meny Colosseum (2014) og gründer Hege Arnesen fra Sprell (2012).

1. Hva betydde det for dere å vinne, og hva brukte dere tittelen til?

F5 Concept Store ble Årets butikk 2015

F5 Concept Store ble Årets butikk 2015

EMIL/BENJAMIN: Å vinne var utrolig stort for oss. Det ga oss økt synlighet og motivasjon til å stå på videre med konseptet vårt. Vi kom også i kontakt med miljøet rundt OHF. De gjør viktig jobb for et levende handelssentrum og ikke minst nisjebutikkene.

INGE: Dette er den gjeveste prisen vi har vunnet blant utallige priser til denne bedriften. Det ga et enormt motivasjonsløft! Vi har brukt det for hva det er verdt, både i intern markedsføring, avisomtale, på Menys nettside og Facebook. Vi har hengt opp plakater i butikker med bilder fra kåringen og takket alle våre kunder for stemmene.

HEGE: Det betydde enormt mye for oss, spesielt internt. Det ble faktisk et kick-off for å sette i gang salgs- og servicekurs hos oss. Vi har nå et gjennomarbeidet kurs som vi holder for alle ansatte minst en gang i året. Prisen ble også lagt merke til eksternt, ja til og med internasjonalt, siden vi jobber med mange utenlandske leverandører. Vi har brukt det i samtale med ulike aktører innen varehandelen, spesielt når vi har søkt om å etablere nye filialer.

2. Hva er de viktigste kriteriene i kåringen av Årets butikk, slik dere ser det?

Meny Colosseum ble Årets butikk 2014

Meny Colosseum ble Årets butikk 2014

EMIL/BENJAMIN: Innovasjon, originalitet og ikke minst kundeservice. Treffer man på dette, vil lønnsomheten forhåpentligvis komme raskt også.

INGE: Levere gode resultater over tid, ta samfunnsansvar, ha lavt sykefravær, være nyskapende og ta kundene på alvor.

HEGE: Lønnsomhet, innovasjon og service. I den rekkefølgen.

3. Hvilken handels- og servicebedrift i Oslo eller Akershus ville du ha nominert i år – og hvorfor?

EMIL: Den nyetablerte brillebutikken Kaibosh på Grünerløkka. De har et unikt butikkonsept med kundens handleopplevelse i fokus. Butikken kombinerer det beste fra netthandel og fysisk handel. Eventuelt NR. 9 på Frogner. De har holdt på lenge, men hatt en god utvikling og spissing av konseptet hele veien. En personlig butikk med særegne varer.

Sprell ble Årets butikk 2012

Sprell ble Årets butikk 2012

BENJAMIN: Dapper på Grunerløkka. Måten de har kombinert sykkel og klesbutikk sammen med barbershop og sykkelverksted er veldig imponerende. 

INGE: Parfymeriet Douglas i Bogstadveien. De er utrolig gode på service. De ser hver eneste kunde, er svært hyggelige og behjelpelige.

HEGE: Jeg synes det skal være fokus på multikanalkonsepter, fordi jeg tror det er fremtiden. Butikker som forenkler kjøpsgangen for konsumenten, og samtidig gir kunden en grunn til å besøke den fysiske butikken. Det er ikke så mange som har utmerket seg til nå, men både ARK og Nespresso har vært flinke.