Avvikssystem

Del : fbtw

Et av de viktigste kravene til et funksjonelt HMS-system er en god avviksbehandling.

Avviksbehandlingen skal sikre at oppfølgingsansvar fordeles, feil/mangler korrigeres så snart som mulig og at tilsvarende hendelser/situasjoner forebygges for fremtiden.

Eksempler på avvik som skal rapporters:

  • Krav som ikke kan etterkommes.
  • Ethvert avvik som er av betydning og som ikke umiddelbart kan lukkes.
  • Avvik som er relevant for andre ansatte å kjenne til i forebyggende sammenheng.
  • Alle former for personskader og ulykker.
  • Psykisk trakassering mot ansatte.
  • Sabotasje av sikkerhetstiltak og tilsiktede skader på virksomheten.
  • Kriminelle handlinger.
  • Mistanke om interne misligheter.
  • Personalsaker.
  • Alle former for kundeklager relatert til ansatte, ikke produkter.
  • Ved tvil skal avviket rapporteres.