Bedre bruk av kundedata

Del : fbtw

Analyseansvarlig Erik Poppe i Bring Dialog har mange års erfaring i hvordan data og statistikk kan brukes til best mulige målgruppevalg og mer effektiv markedsføring.

Han gjestet OHFs frokostmøte om «Tall og trender» og snakket om praktisk bruk av Big Data.
– Det produseres stadig mer data som kan utnyttes. Dere kan samle data om deres kunder, alt dreier seg om samtykke. 
Han gjentok at å samle samtykker er viktig for å få følge personopplysningsloven, få eksakt info og treffe så presist som mulig i markedsføringen. Han brukte Amazon og Netflix som suksesseksempler.
– Bonusklubb er en smart måte å få tilgang til data på. Betalingskortet registreres, kunden opparbeider bonus og blir lojal, og dere kan drive målretta markedsføring på bakgrunn av all informasjonen kunden legger igjen.
Poppe sa at de selv hadde tre steg på veien mot intelligent bruk av data:
1. Profilrapporter: Hvem er kunden? (detaljert beskrivelse)
2. Scoring: Hvilken målgruppe tilhører kunden? (algoritmebygging)
3. Kar: Hvor befinner målgruppen seg?