Besøksrekord i Oslo

Del : fbtw

– Sommeren var all time high! Igjen! Det er noe med Oslo, slår reiselivssjef Bente Bratland Holm fast.

Hun er storfornøyd med at antall besøkende denne sommeren var enda høyere enn i fjor. Selv om tallene ikke er offentliggjort ennå, så tror hun veksten blir rundt seks prosent for juni, juli og august. Dette favner alle tilreisende, både turister og kurs- og kongressdeltakere.

– Det er flere grunner til at det ble satt besøksrekord i sommer. For det første er det flere direkteruter med fly til Oslo, og for det andre har langt flere internasjonale journalister skrevet om oss.

Og journalistene kommer ikke lenger bare for å skrive om de typiske turistattraksjonene som Kon Tiki-museet, Vigelandsparken og Holmenkollen. Nå vil de skrive om arkitektur, fjordbyen, matkultur og annet interessant i hovedstaden.

– Turistene velger fortsatt tradisjonelt og sjekker av de store attraksjonene, men nå får mange med seg nyhetene også. I sommer har Fjordpromenaden og Sørenga bad vært veldig populære.

Kineserne kommer

Amerikanerne er en av turistgruppene som har vokst mest. Og som vanlig er England, Tyskland og Nederland store. Det asiatiske markedet vokser også kraftig, særlig kineserne kommer. Tilreisende fra Asia har som regel ett eller to dyre produkter på handlelisten når de er på besøk, og spør aktivt etter bestemte handlegater og butikker.

– De drar ofte rett til Louis Vuitton eller andre luksusbutikker i sentrum. OHF og VisitOslo hadde gjort klokt i å samarbeide for å nå disse og andre som har shopping høyt oppe på lista over «ting å gjøre i Oslo». Her er det penger å hente, i motsetning til tyske turister som legger igjen like lite som en gjennomsnittlig cruisepassasjer. Men når det er sagt, så vil de aller fleste som besøker byen legge igjen penger, ikke minst nordmenn.

Færre busspassasjerer

Det har stort sett vært en super sommer for alle de typiske turiststedene. Unntaket er sightseeing-bussene som har hatt færre besøkende grunnet den rekordlave cruisetrafikken.

– Cruisetrafikken har gått dramatisk ned. Årsaken er langt færre cruiseanløp enn tidligere. Dette har busselskap og guider merket godt, men faktisk ikke museene, forteller Bratland Holm.

Ø 1Reiselivssjefen er stolt over at tilreisende nå kan oppsøke det topp moderne Besøkssenteret i Østbanehallen.

– Beliggenheten betyr mye, og lokalet er inviterende. Vi merker godt at lokalbefolkninga bruker oss mye mer enn før. Tidligere lå turistinformasjonen ved rådhuset og ble ikke like naturlig å oppsøke.

Dessuten kan hun skryte av høy aktivitet på Visitoslo.no, hvor man blant annet kan bestille billetter til arrangement i byen. Ikke overraskende er aktivitetskalenderen «Hva skjer i Oslo?» den mest besøkte siden.