Black Friday ble kjøpesentersuksess

Del : fbtw

Kvarud Analyses julehandelsindeks viser at omsetningen i uke 48 økte med 12,1 prosent sammenlignet med samme uke i fjor.

Den sterke økningen 23.-29.november skyldes en fantastisk Black Friday. Omsetningen den fredagen var 57,4 prosent høyere i år enn i fjor.

Julehandelsindeksen baserer seg på omsetningstall fra 200 kjøpesentre i Norge.

Årets største handledag

– Mange kjøpesenter doblet omsetning eller enda mer. Denne dagen er i ferd med å bli årets største handledag, til og med større enn dagene før julaften, sier Tore Kvarud.

Som følge av kraftig vekst i uke 48 har omsetningen de tre siste ukene økt med 6 prosent. Den sterke avslutningen på november tyder på at omsetningsveksten i kjøpesentrene i årets nest siste måned også blir høy.

Kjøpesentre vinner julehandelen

– Kjøpesentre er sterkere på julen enn butikkhandel. Førjulen er en stress-situasjon, og folk ønsker å være effektive. Da drar de til kjøpesentre for å handle alt på ett sted i stedet for å løpe mellom steder.

Kles-, sko- og veskebutikkene, spesialbutikkene og butikkene innen hus og hjem hadde kraftig omsetningsvekst i uke 48 med henholdsvis 18,1, 15,5 og 16,9 prosent.

Massiv markedsføring

– Markedsføringen av Black Friday var mer massiv enn i fjor. Flere kjøpesentre hadde egen kampanje, og en del kjeder utvidet tilbudet til å gjelde flere dager eller hele uken. Åpningstidene ble også utvidet.

Butikkene innen mat og drikke merket lite til Black Friday-effekten. Service- og tjenesteytende virksomheter og serveringsstedene fikk et lite løft, men sammenlignet med i fjor var ikke effekten særlig stor.