Black Friday og salg hele uka!

Del : fbtw

Omsetningen Black Friday gikk ned med en prosent sammenlignet med i fjor. Samtidig økte omsetningen i Black Week med hele 6,6 prosent.

Ukene før jul er viktige for handelen og omsetningen i uke 48 økte med 36,6 prosent i forhold til samme uke i 2018. Den kraftige veksten skyldes at Black Friday ble avholdt i uke 47 i fjor.

Hus og hjem økte mest

Det er særlig butikker innen hus og hjem som har bidratt til veksten i Black Week. Butikker innen hus og hjem fikk en pangstart på julehandelen og omsatte for 17 prosent mer enn Black Week i fjor.

Spesialbutikkene og butikkene innen mat og drikke økte omsetningen med rundt seks prosent. Butikker med klær, sko og vesker hadde en omsetningsnedgang på nesten 5 prosent i forhold til Black Week i fjor.

Black Week vokser

Black Friday har gitt nye omsetningsrekorder hvert eneste år siden 2015. Mens veksten på Black Friday har vært høyere enn Black Week i perioden 2015-2017, har veksten de to siste årene vært høyere i Black Week enn på selve Black Friday.

Julehandelen uke 49

Første uke i desember var omsetningen ned med 4,4 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor. Dette skyldes en hel uke med kampanjetilbud knyttet til Black Friday og Black Week. Tall fra Kvarud Analyse viser at omsetningen uken etter Black Friday normalt går ned, men i fjor falt Black Friday en uke tidligere. Som følge av forskyvninger i Black Friday blir det derfor store svingninger i omsetningen i ukene rundt månedsskifte november/desember.

*Tallene er hentet fra Kvarud Analyse og baserer seg på tall fra 190 kjøpesentre.