Black November

Del : fbtw

Black Friday har de siste årene strukket seg ut i tid og utviklet seg til Black Week. Med koronasituasjonen og smitteverntiltak har mange startet enda tidligere i år, med salg i hele november.

Etter at Black Friday kom til Norge, har dette vært å regne som en kick-start for julehandelen og stadig flere sier at de vil handle julegaver på Black Friday. I en kundeundersøkelse, gjennomført av YouGov på vegne av OHF, sier 44 prosent at de i noen grad, stor grad eller svært stor grad vil handle julegaver på Black Friday. Tilsvarende tall i fjor var 34 prosent.

– Salgsdagene i november er blitt viktige for handelen. Det gir god mulighet for å få folk inn i både fysiske butikker og nettbutikker. Samtidig som butikkene kan få tømt varelagrene sine og kundene kan gjøre kupp, gir salget også økt trafikk og gode muligheter for å selge nyheter til full pris, kommenterer Bjørn Næss, daglig leder i OHF.

Han understreker også at OHFs undersøkelse viser at en av tre forbrukere er opptatt av miljø når de handler julegaver.

I henhold til Virkes prognoser vil norske fysiske butikker og norske netthandelsbutikker omsette for 3,3 milliarder kroner på Black Friday, et fall på 10 prosent fra i fjor. For hele uken, Black Week, anslås imidlertid en økning på 1,5 milliarder kroner fra i fjor, til 15,5 milliarder kroner.

Handler mer i Norge

Stengte grenser fører til at vi legger igjen mer penger enn normalt i norske butikker. Det er bra! Dessuten vokser Julegavehandling på nett sterkere enn tidligere år. Det er forventet en netthandling av julegaver på ca. 9 milliarder kroner, mest i november måned.

– Vi er svært glade for at norske forbrukere vil handle i norske butikker og stadig færre vil handle i utenlandske nettbutikker. Undersøkelsen viser at det i år kun er 15 prosent som svarer at de vil handle i utenlandske nettbutikker, mot 22 prosent i 2018, sier Næss.