Bransjemesse samlet tusenvis

Del : fbtw

– Dette er et helt unikt produkt, som vi har stor tro på skal ta det norske markedet med storm.

Det er ingenting å si på entusiasmen og selgerånden til Trond Bjørkeslett der han står på stand for Nice Fruit Scandinavia. Som mange andre denne dagen forsøker han å overbevise innkjøpere om at dette produktet er det perfekte produktet for akkurat dem.

Seks messer samlet
Og kanskje har han rett. Kanskje er frukt frosset med en helt spesiell innfrysningsmetode det perfekte produktet for hoteller og restauranter i Norge.

– Vanlige frossede grønnsaker blir ofte slappe og vasne når du tiner dem, men med denne teknologien skal frukt og grønt oppleves som helt ferskt når du tiner det, lover Bjørkelsett.

Sammen med en rekke andre utstillere kjemper han om oppmerksomheten på Butikkmessen denne dagen. Messen har nærmest blitt en tradisjon de siste årene, men det er første året messen arrangeres sammen med fem andre messer, under samlenavnet Easy Fairs.

En sentral del av messen er foredrag fra sentrale aktører innen bransjen. Blant annet var vår egen utviklingssjef, Lars Fredriksen, til stede for å snakke om resultatene fra rapporten Best Place to Shop.

– Må bli tøffere på Twitter
En annen som hadde tatt turen til messen var Niall Horgan fra Twitter. Han mener norske bedrifter må bli tøffere og tørre mer på Twitter. Både ved å i det hele tatt tørre å tvitre, men også ved å tørre å prøve ut forskjellige kampanjer. 

Han mener det sosiale mediet gir stort potensiale til å nå kunder og få gjennomført salg, men at mange bedrifter ikke tør å prøve, i frykt for å feile.
– Twitter gir deg en unik mulighet til å forstå og samtale med kunden din, mener Horgan.

Han mener mye av nøkkelen ligger i å følge med på hva kundene tvitrer om din butikk eller den type varer du selger, og spille videre på dette.
Som eksempel trekker han frem merket Vitamin Water som fant ut at #boring var en svært mye brukt hashtagg. Dette utnyttet selskapet til å lage sin egen hashtagg #makingboringbrilliant, og gjennom denne oppfordre kunder til å fortelle hva som kjedet dem og hvordan Vitamin Water kunne bidra til å gjøre slike stunder mindre kjedelig. Et eksempel på hvordan de gjorde dette kan du se i denne videoen. 

I tillegg er det viktig å finne ut når kunden din tvitrer og svare på tweets som er relevante. 
– For eksempel tvitrer veldig mange om #shopping på lørdager. Da kan du som butikkeier utnytte dette ved å bruke samme emneknagg og tilby kundene dine en god deal, foreslår han.

Har du gode Twitterråd? Del de gjerne med oss på Twitter: @oslohandel