Byporten doblet omsetningen

Del : fbtw

Fra starten i 1999 og frem til 2015 har omsetningen gått fra 593 millioner kroner til 1.145 millioner kroner i fjor.

– Byporten har vært en fantastisk reise, sier direktør for kjøpesentre i KLP, Ellen Solberg, til Finansavisen og viser til omsetningsutviklingen fra åpningsåret 1999 (11. mars, jou. anm.) og frem til i dag.

Ikke utbyggingsmuligheter

 Ellen Solberg, direktør for kjøpesentre i KLP.

Ellen Solberg, direktør for kjøpesentre i KLP.

Med 13.000 kvadratmeter kjøpesenter er de ett av landets beste målt i omsetning per kvadratmeter. Få andre sentre har klart å vokse like mye uten å bygge på.

– Du går ikke til Byporten for å handle hvitevarer eller møbler. Det er beslutninger du tar raskt, og ting du trenger når du er i farta. Vi har forstått dette med posehandel, sier Solberg, og legger til at senteret har en fantastisk beliggenhet.

For «folk i farta»

Det skiller seg fra tradisjonelle sentre ved fravær av store kjeder som H&M, Dressmann, KappAhl og Cubus. Byporten satser tungt på ulike serveringssteder (Egon-restauranten er landets største målt i omsetning) og handel tilpasset forbipasserende.

Elisabeth Jensen, senterdirektør Byporten.

Elisabeth Jensen, senterdirektør Byporten.

KLP tjener også godt på omsetningen til hotellet og kontorlokalene som ligger i bygget. I fjor ga det leieinntekter på 135 millioner kroner, og regnskapene for driftsselskapet viser at hundre av millionene lå igjen på bunnlinjen.

Prislapp 2,7 milliarder

Da Oslo City ble solgt til Steen og Strøm rett før jul, ble kjøpesenterdelen alene solgt for 3,3 milliarder kroner. Der er omsetningen noe større, men Byporten er verdt nesten like mye

Finansavisen har kontaktet meglere som anslår at Byporten kan oppnå en pris på rundt 2,7 milliarder kroner, dersom det skulle vært aktuelt å selge på nåværende tidspunkt.