Dagligvare sikret omsetningen i kjøpesentrene

Del : fbtw

Midt i korona-krisen er det ikke uventet at omsetningen i kjøpesentrene gikk ned med 13,2 prosent i april. Høy omsetning innen mat og drikke samt kategorien «hus og hjem» førte til at nedgangen ble mindre enn fryktet. Dette kommer frem i kjøpesenterindeksen for april fra Kvarud Analyse.

Det var kjøpesentrene i Viken som klarte seg best, noe som skyldes at stans i grensehandelen, spesielt i tidligere Østfold og Akershus. Totalt omsatte kjøpesentrene som inngår i oversikten for litt over 10,1 milliarder kroner, om lag 1,55 milliarder mindre enn i april i fjor.

Tallene viser videre at koronapandemien har hatt minst negativ effekt for lokal- og bydelssentrene der omsetningen i april bare gikk ned med 1,8 prosent. Dette skyldes i stor grad høy omsetning og tosifret vekst innen mat og drikke (21 %) og hus og hjem (16,5 %), samt mindre nedgang i spesialbutikkenes omsetning enn i de andre kjøpesentrene.

Tøffest å drive i sentrum

Omsetningen i regionsentrene gikk ned med 10,9 prosent. Også her var det tosifret vekst innen mat og drikke (12,8 %) og hus og hjem (12,9 %). I bysentrene falt omsetningen i alle kategorier, også litt innen mat og drikke (-0,3 %) og hus og hjem (-5,6 %), samt at nedgangen var litt større i de øvrige bransjene. Dette bidro til at totalomsetningen i bysentrene falt med 30,0 prosent i april. Omsetningen for klær, sko og vesker falt med hele 50 prosent, men var likevel en positiv utvikling og steg med 35 prosent fra mars.

– Tallene viser det selvsagte, at det er viktig å drive næring der det er mennesker, uttaler Bjørn Næss, adm. dir. i Oslo Handelsstands Forening og påpeker at det nå er svært viktig at serveringsstedene får åpne, at det igjen er lov å skjenke alkohol til maten og ikke minst at folk forlater hjemmekontorene og igjen etablerer seg på sine kontor i sentrum.

Næss påpeker videre at det er tydelig at mange har kost seg med god mat og drikke de siste månedene. Hele fire av 10 kroner blir lagt igjen i dagligvarebutikker, på vinmonopolet og i andre spesialbutikker med salg av nærings- og nytelsesmidler. Dette er 9,5 prosent høyrere enn i april i fjor.  

Færre besøk og større handlekurv

Trenden med færre kunder og større handlekurv fortsatte i april. Omsetningen per besøk var i april i år på 427 kroner, noe som er 92 kroner mer enn i april i fjor og 67 kroner mer enn i mars i år. Også her er det stor variasjon med hensyn til beliggenhet og kjøpesentrene i sentrum hadde en nedgang i besøk på hele 46,6 prosent i april.

– Dette viser hvor viktig det er å skape byliv. I samarbeid med næringsdrivende og byens strøksforeninger, har vi bedt Oslo kommune om å sette av midler til prosjekt Re:start. Dette innebærer tiltak som skal trekke folk tilbake til sentrum, som for eksempel gratis parkering på lørdager, gratis kollektivtrafikk og større utnyttelse av fortau og torg for de næringsdrivende. Nå trenger vi en sommer med yrende byliv i både sentrum og bydelssentrene, slår Næss fast.

Kilde: Kvarud Analyse . Omsetningstallene er basert på tall fra 230 kjøpesentre, mens besøkstallene baserer seg på tall fra 194 kjøpesentre. Tallene er hentet inn fra hele Norge.