De siste retailtrendene fra USA

Del : fbtw

Under dagens frokostmøte presenterte Geir Olav Iversen, fra Insight One Nordic, de siste retail-trendene fra USA.
I følge Iversen er disse åtte trendene verdt å merke seg:

1. Sammensmelting av fysiske butikker og online-butikker. Webroaming erstatter showrooming. 

2. Engasjer målgruppen «generasjon Y». En helt ny generasjon som er oppvokst med nett og mobil vil ha opplevelse og individualisering.

3. Kom tettere på kunden – vil bruk av 3D-teknologi bli en gamechanger?

4. Økt samarbeid mellom utleier og leietaker

5. Fleksible senterformater for å ivareta ulike salgs- og distribusjonsløsninger

6. Shoppingsentre blir egne samfunn hvor underholdning blir integrert med handel

7. Nye betalingsløsninger for leietakere vil ta hensyn til både fysisk og online omsetning

8. Lånegiverne til retailbransjen vil bli mer kunnskapsrike og sofistikerte, og vil stille nye krav til utviklere og investorer.

Iversen snakket også om den økte tilflyttingen til Oslo. Spesielt St. Hanshaugen, Sagene og Frogner blir trukket frem som spesielt populære bydeler for høyt utdannede mennesker med mye penger.
– Oslo blir generelt en smeltedigel for de mest ressurssterke, og det vil få konsekvenser for handelen, mener Iversen.