De som eier data vinner verden

Del : fbtw

Analyser av handelsutviklingen er viktigere enn noen gang. Dette har sammenheng med tempo i endringer av forbrukernes oppførsel, atferd som i stor grad er teknologidrevet. På samme måte som “big data” også er en utfordring fordi volumet og kompleksiteten i informasjonsstrømmene er så omfattende, har det å “sile” relevant og riktig data har blitt en utfordring. Det samme gjelder konvensjonelle analysemetoder av forbrukeratferden som nå blir kraftig utfordret som en fruktbar metode.

accounting-1928237_1920

Teknologene blir ikke mindre viktige fremover.

Den amerikanske valgkampen viste at vanlige konvensjonelle målemetoder ikke fanget det “riktige” bildet av velgerne. I dag er det mobilselskaper, facebook, Google og andre sosiale medier som kjenner kundens faktiske adferd. Ikke uten grunn forsøker Vipps nå å vokse seg store i et forrykende tempo, for å ha mulighet mot de aller største aktørene i markedet. Det synes som om nordmenn flest synes det er greit å gi samtykke til bruk av personopplysninger på digitale plattformer, noe som gir disse plattformene enorme mengder data om deg, de vet hvor du handler, hva du spiser, hva du kjøper av klær, hvor mye du reiser, samt hvilke hobbyer du har. Disse selskapene som i dag bare selger rene data, vil snart også starte egne virksomheter som selger deg ting. Det spekuleres i at facebook snart lanserer sin egen banktjeneste, hvorfor ikke også selge reiser og så videre.

 

Kunden er gullet, analytikeren gullgraveren

Ingen har noen gang hatt så mye informasjon og kunnskap om ett enkelt individ i dag, som de som eier disse dataene. Det kan med rette kalles det “nye gullet”. Dette kommer til å bli brukt i fremtiden med kundens velsignelse. Med ny intelligent programvare som vil bli foret med kunnskap om hva man skal lete etter, vil de som driver med dataanalyse ha veldig gode og presise verktøy for å kartlegge kunden helt ned på detaljnivå.

Ikke bare vil det være slik at “storebror ser deg” men han vil også kunne være til stor hjelp i hverdagen. For eksempel kan du få kjennskap til behov du har, allerede før du har tenkt på dette. Har du E-resept på allergipiller får du varsel når pollensesongen setter i gang, og du får tilbud på kontaktlinser like før esken hjemme er tom.  Når du skal ut og reise (du har kjøpt billett via facebook) så selger facebook deg den siste nye solkremen du bare må ha. Vil da alle analytikere forsvinne? Nei det er tvilsomt, min erfaring er at jo mer data vi har tilgjengelig, jo mer behov har man for at noen “tygger” materien ferdig ut i fra den enkelte virksomhets behov. Men jeg tror vi får behov for mange nye analytikere med kombinert teknologisk og sosial kompetanse. Altså personer som både er i stand til å analysere tall og samtidig er gode på å forstå menneskelig adferd.  Disse to verdenene har i dag i liten grad vært smeltet sammen, men har eksistert i to leire.  Den ene er de som er gode i realfag, med tall-analytiske ferdigheter og den andre er de som har god sosiokulturell forståelse og som intuitivt er klar over hva som vil fenge forbrukeren. Mange gründere har denne egenskapen, og flere bloggere har vist at de treffer trendene spot-on.

 

Eier du tallene, eier du sannheten

Husk at den personen som ikke har data for å begrunne sin sak, bare er en person med mening. En kombinasjon av harde(kvantitative) og myke(kvantitative) data er helt nødvendig. En ting er hva kunden s i e r at han gjør, noe annet er hva kunden f a k t i s k gjør. Et godt eksempel er shopping på Grünerløkka, hvor en stor andel sier at de liker best å handle på grunn av atmosfæren. Tallenes tale er imidlertid klar, nemlig at kundene handler andre steder, selv om de sier at de liker seg best på hippe Løkka. Og hvis du da skal selge et produkt, hvor vil du selge det? Der kundene sier at de liker å kjøpe det, eller der de faktisk drar kortet?

På ett område vil vi stadig ha utfordringer og det er på å spå hvilke endringer som skjer med både marked og forbruker i fremtiden. Og kanskje er det bra at det fortsatt blir noe spenning igjen, for ingen er vel egentlig seg selv i sosiale medier. Hva skal vi ellers lese om i avisen?

 

Lars Fredriksen, utviklingssjef OHF

Portretter_5

Lars Fredriksen