En ny tid for Hegdehaugen Jernvare

Del : fbtw

Korona: Krisen ingen så komme!

Tekst og foto: Håvard Schei

I mars var pandemien en realitet og Oslos gater ble nærmest tømt for mennesker. Norsk varehandel har stått og står overfor helt nye utfordringer. Det har vært meldt om konkurser og massepermitteringer. Til tross for dette har Hegdehaugens Jernvarehandel opplevd en enorm vekst, og en omsetning som aldri før.

Søskenparet Pål og Nina Reinung tror ikke sine egne øyne når de mot alle odds trosser spådommer og har økt omsetningen med 77 prosent i april.

– For oss er det egentlig en solskinnshistorie. Det er helt uvirkelig, og bare noe vi kunne drømt om da denne situasjonen oppstod. Jeg har aldri tidligere opplevd en slik økning i omsetningen, sier Pål og Nina Reinung, tredjegenerasjons eiere av Hegdehaugens Jernvarehandel.

Den tradisjonsrike butikken fra 1916 har ingen permitterte, tvert imot har de hentet inn flere ansatte i denne perioden for å dekke opp et økt behov for bemanning.

– I begynnelsen, fikk alle beskjed om å holde seg hjemme bare de hostet. I en avdeling, var alle de faste medarbeiderne syke, ikke nødvendigvis koronasyke, men vi måtte være varsomme, så det ble mange sykmeldte i en ganske kritisk periode. Vi hadde rett og slett ikke nok folk til å stå i butikken, forteller Pål.

Endret kundeadferd

– Normalt kan vi bruke 30 minutter på en kunde som skal ha én skrue, det har vi ikke tid til nå. Dessuten ser vi langt flere målrettede kunder. De vet hva de skal ha, bruker kortere tid og handler mer når de først handler, forklarer han.

Kundestrømmen har også endret seg og det er ikke lenger et rush «etter jobb». Nå kommer de jevnt og trutt gjennom hele dagen, noe som gjør smittevernstiltakene med avstand, antibac og renhold enklere å overholde. Jernvarehandelen er en stor butikk med mye å vaske. Alt folk tar på, som gelendre, håndtak, terminaler, kasse mm. må vaskes tre ganger om dagen.

Kundene forventer god service

Den personlige oppfølgingen kundene får hos Hegdehaugens Jernvarehandel er en av grunnene til at folk velger butikken, men det kan være utfordrende i disse tider.

– Når du står i en faghandel, spør jo folk om alt mulig og vi går rundt og snakker med kundene. Kunder kommer ofte med bilder på mobilen de vil referere til og da kan det bli en utfordring å opprettholde en meters avstand, innrømmer butikkeieren.

Oppsving i salget

Den klare omsetningsøkningen kan ha flere årsaker. I tillegg til at folk har vært hjemme med mer tid og et plutselig fokus på eget hjem og ikke minst matlaging, har også flere butikker i området vært midlertidig stengt på grunn av sykmeldinger og kundesvikt. Hos Hegdehaugen Jernvarehandel har de hatt god tilgang på sine deltidshjelpere/studenter, som har kunnet steppe inn slik at de har kunnet holde butikken åpen.

– Noen stengte butikker har nok gått glipp av ganske mye omsetning, spår Reinung som forteller at etter at Bogstadveien åpnet etter gate- og byggearbeider i februar, har de opplevd en veldig positiv utvikling i trafikken og folk som bruker gaten. Han legger til:


 – Det virker også som folk har kviet seg for å gå på kjøpesentrene. Alle oppfordringer om å handle lokalt og hos spesialforretningene har nok også hjulpet oss.

Økt netthandel

Etter at koronakrisen var et faktum, har Nina Reinung som tar seg av netthandelen merket hvordan handlemønsteret til folk har endret seg.

– Netthandelen hadde tidligere en topp søndag kveld, slik at vi hadde masse jobb mandag morgen. Nå handles det jevnt og trutt hele dagen, hele uka, forteller Nina.

Butikken har hatt netthandel i mange år, men hadde akkurat satt i gang tiltak for å bedre netthandel tilbudet da pandemien gjorde at alle måtte bli hjemme.

– Vi har for eksempel nylig skiftet fraktleverandør og satt ned fraktkosten til halvparten. Det har hjulpet. Nå leverer vi Helt hjem på døra til 79 kroner og gratis frakt over 1500 kroner, opplyser hun.

Utfordrende med svak krone

I tillegg til stengte fabrikker og generell tilgang på varer, er den lave kronekursen en utfordring. Nina forteller at det for eksempel er vanskelig å få tak i dørhåndtak fra Italia og at noen populære trillebager fra Tyskland vil øke i pris. Nina frykter at det kan ta lang tid før varetilgangen kommer tilbake til gamle nivåer.

– Det positive er at situasjonen kanskje kan bidra til holdningsendringer hos folk og at de innser at europeiske varer ofte har bedre kvalitet og er mer bærekraftige enn tilsvarende som produseres billig på andre siden av jorda, avslutter Nina.