Franchisekonferansen 2015

Del : fbtw

Franchisekonferansen 2015

Del : fbtw

Det er en glede å ønske velkommen til NFFs Franchisekonferansen 2015. Franchise er i dag den mest benyttede metoden for samarbeid mellom selvstendige parter.

De to viktigste elementene for å lykkes med franchisemetoden er å ha «et franchisekonsept som skaper fornøyde kunder – og fornøyde franchisetakere»

Dette setter krav til franchisegiver å utvikle, vedlikeholde i tillegg til å rekruttere og sette franchisetakere som tror på franchisekonseptet i stand til å etablere og drive.

Hvem er konferansen for?

Konferansen retter seg til for begge partene i samarbeidet, franchisegivere og franchisetakere, i tillegg til de som ønsker å forstå hva franchise er og hvorfor franchise kan lykkes!

  •  Sted: Oslo Handelsstands Forening, Karl Johans gate 37 A
  • Torsdag 15. oktober 2015 kl 10-16

I tre sesjoner skal vi drøfte dette med aktuelle parter:

1. Sannhetsvitnene er franchisetakerne!

Franchisetakeren er den som gjennom sin rettighet til den lokale franchisen skaper fornøyde kunder og egen lønnsomhet.  er beviset for at franchisekonseptet skaper verdier.

I samtale med Persson forteller de om sine erfaringer som franchisetaker:

Grete WilsgaardFranchisetaker Grete Wilsgaard Jobzone:

Grete har arbeidet i bemanningsbransjen i i 20 år. I 2006 ble hun franchisetaker i Jobzone og driver kontorene i Tromsø og Alta.

I 2014 passerte hun 75 mill i omsetning. Som hun selv sider ”hardt arbeid og myyye moro”

 

Kaia ArnesenFranchisetaker Kaia Arnesen Specsavers:

Kaia er Retail partner Specsavers Majorstua, overtok en butikk med dårlige resultater men snudde til betydelig resultatforbedring og vekst i løpet av kort tid.

Topp score på kundemålinger gjennom aktiv bruk av kundemålingsystemet Maze. 1 av 5 nominerte til Årets Butikk i Oslo og Akershus i 2014.

Geir HofstadFranchisetaker Geir Hofstad Statoil Fuel&Retail:

Geir Hofgaard har vært franchisetaker i Statoil siden 2008.

Han er født inn i bransjen og har alltid hatt ønske om å drive egen stasjon. Geir driver i dag Statoil stasjonene på Mosseporten og Statoil Moss

Jan Andersen . Spar VesterålenJan Andersen kjøpmann, Spar Bø i Vesterålen:

Jan Andersen, Bø i Vesterålen har vært selvstendig kjøpmann fra 1984 og franchisetaker siden 1985, fra 1996 i Rimi og i forbindelse med salget av ICA Norge til Spar.

Jan var med på å stifte Norske ICA Norge kjøpmenns forening i 2007 og har sittet som nestleder, styreleder og sist som daglig leder fra 2010.

Arild PerssonFranchisetaker Arild Persson:

Arild Persson har vært bensinforhandler siden 1971 og avsluttet som franchisetaker for 7Eleven/ Shell i 2013.

Arild har vært sentral i flere franchisetaker forum/foreninger  og i NHO BBF.

 

2. Rammebetingelser for å bygge et verdiskapende franchisekonsept

Kan vi kalle hva som helst for «Franchise»? Hvilke juridiske, moralske og etiske spørsmål kan en stille seg både som franchisegiver og franchisetaker?

Lars G. Norheim drøfter de kommersielle, juridiske og etiske krav.

Franchisegiverne Jørn Westlund, Grethe Meier og rådgiver Børge Nilssen belyser de øvrige sidene.

 

Lars G. NorheimLars G. Norheim, advokat dr.juris

Lars G. Norheim er partner i advokatfirma Bahr.

Han har mer enn 15 års praktisk erfaring med franchise bl.a. med rammebetingelser, avtaleutforming og konflikthåndtering.

Grete Wittenberg MeierGrethe Wittenberg Meier, franchisegiver Privatmegleren

Grethe Wittenberg Meier er adm.dir.i Privatmegleren AS og franchisegiver i konseptet Privatmegleren.

Grethe har erfaringer fra Vita, SATS, Spenst og Terra Aktiv Eiendomsmegling AS.

Jørn WestlundJørn Westlund, direktør Wittusen Jensen
Jørn Westlund er direktør forretningsutvikling og franchise.

Jørn har ansvaret for W&J konseptet som selger W&J tjenester til bedrifter og i tider når kontordrift virkelig endrer karakter gjelder det å henge med.

Børge NilssenBørge Nilssen, senior rådgiver, Effectum

Børge har arbeidet med franchise i Norge siden 1972 og fra 1987 i Effectum Franchise Consulting.
I denne tiden har Børge arbeidet med de fleste som har hatt og har tanker om bruk av franchisemetoden.

 

3. Hvor holdbare er franchiseavtalene?

De siste årene har stadig flere franchisekonsept blitt solgt til nye eiere. Hvor holdbare er egentlige avtalene?

Kamilla Silseth vurderer franchiseavtalens holdbarhet i forhold til salg og også i forhold til tvister mellom franchisetaker og franchisegiver.

Jan Andersen forteller om sine opplevelser som franchisetaker i ICA Norge og salget til Coop.

Kamilla SilsethKamilla Silseth, senior advokat

Kamilla Silseth er senioradvokat i advokatfirma Schjødt.

Kamilla har bistått i forhandlinger og prosedert franchise saker for domstolene.

Jan Andersen siste bildeJan Andersen kjøpmann, Spar Bø i Vesterålen

Jan Andersen, Bø i Vesterålen har vært selvstendig kjøpmann fra 1984 og franchisetaker siden 1985, fra 1996 i Rimi og i forbindelse med salget av ICA Norge til Spar.

Jan var med på å stifte Norske ICA Norge kjøpmenns forening i 2007 og har sittet som nestleder, styreleder og sist som daglig leder fra 2010.

 

Påmelding

Konferanseavgiften er satt til kr. 1000,-
For medlemmer av NFF kr. 750,-
Medlemmer av OHF kr.750,- (merk det i påmeldingsfeltet, eller meld deg på direkte til OHF)


Laster kart ....

Dato / tid 15/10/2015
10:00 - 16:00

Sted Oslo Handelsstands Forening

Påmelding

Booking er ikke lenger tilgjengelig for denne hendelsen. Ta kontakt med admin@ohf.no eller ring oss på tlf. 22 40 34 40 dersom du har spørsmål.