F5 Concept Store er Årets Butikk 2015

Del : fbtw

Ordfører Fabian Stang kåret konseptbutikken F5 Concept Store til Årets Butikk 2015, under et arrangement hos Oslo Handelsstands Forening (OHF).

– Dette er helt fantastisk, en stor ære!, sier Emil, en av de rørte vinnerne i F5 Concept Store.

Emil Krystad Marthinsen er en av tre brødrene, Benjamin og Alexander, som sammen med kompisen Filip Wibe, startet butikken i 2013. Sammen har de skapt en konseptbutikk hvor norsk design står i fokus.

20 designere representert
– Tanken med butikken var at designerne, inkludert oss selv, skulle få selge sine produkter og få et utstillingsvindu sentralt i Oslo, forteller Emil.

De fire gründerne har bygget opp konseptet med egne midler, og har ingen investorer. I tillegg har de selv pusset opp butikklokalene og bygget alt av møbler. Alle har bakgrunn fra kunst- og håndverksbransjen og drev tidligere butikken Kvardag på Steen og Strøm.

Butikken fører i hovedsak norsk design. I dag er 20 designere representert der.

– Det som er unikt med denne butikken er at vi har klart å samle norske merker som tidligere kanskje så på hverandre som konkurrenter. Vi favner bredt, både prismessig og på stil, mener Emil.

I tillegg driver eierne et 200 kvadrameter stort kontorfellesskap på Tullinløkka som huser 16 norske designere.

Ser mot utlandet
– Vi ønsket å bli et samlingspunkt for bransjen, noe vi mer eller mindre har klart å bli.

Gründerne driver også egen agenturvirksomhet og satser nå mot utlandet.

– I høst skal flere av merkene våre ha visninger i New York. Det blir en spennende høst!, fastslår lykkelige prisvinnere.
F5 Concept Store vant i konkurranse med Fromagerie, Enklere Liv (Strømmen storsenter), Löplabbet Oslo Sentrum og Gimle Parfymeri AS.

Juryens begrunnelse:
«Årets vinner er unik i norsk sammenheng. Virksomheten har funnet en nisje og har hatt vekst siden starten i 2013. Til nå har bedriften brukt lite penger på markedsføring, men har likevel klart å bli en snakkis i sitt kundesegment. De benytter hovedsakelig sosiale medier i sin markedskommunikasjon. Juryen har denne gangen lagt stor vekt på innovasjon, og kan presentere en vinner som er fremoverlent og bidrar til nytenkning.

Årets vinner har ambisjoner om å vokse og etablere sin virksomhet utenlands. De arbeider også aktivt med et agentur for virksomheten. Dette er gründere som har en sammensatt og komplementær kompetanse innenfor kunst, håndverk, salg, media og mote. Konseptet favner bredt både når det gjelder pris og design. Her skal det være noe å finne for alle kundegrupper og ønsket er at butikken skal være en destinasjon i seg selv. Juryen la stor vekt på at virksomheten er skapt av gründere med ambisjoner om å skape noe unikt i norsk handel. I tillegg ble innovasjonsgraden, og bedriftens ønske om å skape et miljø for norsk design, vektlagt».

FAKTA:

Årets Butikk deles ut av Oslo Handelsstands Forening, Nordea, Aftenposten og Oslo kommune.
Prisen deles ut for 13. året på rad i år.
Prisen ble opprettet for å bidra til at handelen i Osloregionen skal stå for god kvalitet, med et høyt faglig nivå og med fokus på lønnsomhet og gode kundeopplevelser.
Publikum foreslår kandidater. En fagjury plukker ut fem finalekandidater som publikum så stemmer på.
Årets jury har bestått av: Per Gunnar Rasmussen, Institutt for Bransjeanalyse, Anbjørn Svendsen, Nordea, Morten Nøstvold, Aftenposten, Fredrik Winter, Oslo Business Region og Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening.

Alle de fem kandidatene er blitt nominert ut fra følgende kriterier:

1. Kundeservice
2. Lønnsomhet
3. Innovasjon og nyskapning
4. Godt arbeidsmiljø
5. Miljø fokus

F5_i_butikk

En av brødrene, Benjamin, viser frem et av butikkens mange, norske plagg, sammen med en av de ansatte.

aaretsButikk2