Felleskjøpet vokser i forbrukermarkedet

Del : fbtw

Frem til 2021 planlegger selskapet å øke til 50 kjøpesenterutsalg i bynære strøk. Oslo er intet unntak.

– Mange Oslo-folk drar på jakt, steller i hagen eller er opptatt av det som spirer og gror. Alle disse er potensielle kunder hos oss, sier kommunikasjonsdirektør i Felleskjøpet, Gro Tvedt Anderssen, til Finansavisen.

Per dags dato har ikke Felleskjøpet noen butikker i hovedstaden, men seks i Akershus, fordelt på Follo og Romerike.

Satset på detaljhandel

De siste årene har Felleskjøpet åpnet syv butikker inne på bynære kjøpesentre, og mange flere skal det bli.

– Detaljhandelvirksomheten vår har økt med 37 prosent de siste fire årene. Stadig nye målgrupper oppdager oss, sier konsernsjef John Arne Ulvan til Indre Akershus Blad.

Omsetningen i Felleskjøpet Agri økte med 10,7 prosent i fjor til 13,4 milliarder kroner. Den lønnsomme veksten vises blant annet på nye områder som hage, friluftsliv og kjæledyrfôr.

Friluftsliv og dyrefôr

Selskapet har rundt 100 utsalg i dag, og analyserer kundegrunnlaget for å finne ut hvilke sentre det er mest naturlig å etablere seg i fremover.

Butikksjef Thomas Myrlien i Felleskjøp-butikken på Kolbotn Torg, kan fortelle at bålpanner er bestselgeren akkurat nå. I tillegg til hansker, votter og ikke minst dyrefôr.