Fornebu S åpner i oktober

Del : fbtw

KLP Eiendoms nye kjøpesenter rommer 80 butikker, serveringssteder og tjenester fordelt på 25 000 kvadratmeter. Direktør for kjøpesenterforvaltning, Ellen Solberg, og senterleder Elisabeth Selvik Hjelle kaller Fornebu S et nærsenter. 

– Vi snakker i hovedsak til nabolaget, og alle de som har arbeidsplassen sin her. Men Fornebu er også en destinasjon som tiltrekker seg besøk på grunn av Nansenparken, Storøya badestrand og andre friluftsperler, sier Hjelle.

På sikt skal det bosette seg 25 000 mennesker på Fornebu. 12 000 av disse bor i gåavstand til kjøpesenteret, noen så nært som på taket, hvor det bygges 81 leiligheter. I tillegg vil et sted mellom 25-30 000 mennesker arbeide her. 

– Flere av leietakerne speiler den lokale tilhørigheten. Alpaca Society, Gusto og Guttelus er tre butikker med opphav i området, sier senterlederen, som er stolt over at motefamilien Holzweiler velger å åpne sin første butikk hos dem. 

– Vi satser på mote, mat og service, og setter en ny standard for bespising på kjøpesentre. Vi har valgt kvalitetsmat og en stor uteservering. Ikke minst har vi lagt opp til lunsjmøter, takeaway og overtidsmat, forteller Solberg.

Senteret får 950 parkeringsplasser i kjelleren, 250 plasser for parkering av sykler, egne plasser for elbiler, busser som stopper rett utenfor hovedinngangen, båtforbindelse og forhåpentligvis t-bane på sikt.

Det langsiktige målet er 1,5 milliard kroner i omsetning årlig. Nærmeste konkurrent er CC Vest på Lilleaker i Oslo og Sandvika Storsenter i Bærum.

Mer om Fornebu S i siste utgave av Oslo Handel.