Arild Perrson stilte spørsmålene til Grete Wilsgaard fra Jobzone, Kaia Arnesen fra Specsavers, Jan Andersen fra Spar og Geir Hofstad fra Statoil Fuel & Retail.

Fornøyde franchisetakere

Del : fbtw

Fire franchisetakere fortalte om sine erfaringer fra arbeidslivet under Franchisekonferansen 2015.

Kaia Arnesen begynte som franchisetaker i VITA bare 22 år gammel. Nå er hun Retail Partner hos Specsavers Majorstua, hvor hun kan vise til betydelig resultatforbedring på kort tid. Resultatene førte til at hun ble nominert til Årets butikk i 2014.

Franchisekonferansen 2015 ble arrangert hos OHF.

Franchisekonferansen 2015 ble arrangert hos OHF.

Må tjene penger

– Franchisegivers viktigste oppgave er å tilrettelegge for lønnsomhet, samt å være synlig. Da jeg skrev under min første samarbeidsavtale, ønsket jeg et konsept å forholde meg til, og så franchisemetoden som en støtte i en bransje med sterk konkurranse, sa Arnesen.

Grete Wilsgaard fra Jobzone, Jan Andersen fra Spar og Geir Hofstad fra Statoil Fuel & Retail nevnte det samme: Gode rammebetingelser, velfungerende konsept og tilstedeværelse. Det er også viktig at franchisegiver sørger for at systemene og markedsføringen fungerer.

– Jeg ønsker også å vite noe om hvordan jeg gjør det sammenlignet med andre. Det er motiverende å få tilsendt tall med jevne mellomrom, sa Hofstad, som driver to bensinstasjoner i Moss.

Har påvirkningskraft

Børge Nilssen arrangerte Franchisekonferansen 2015 hos OHF.

Konferansearrangør Børge Nilssen

Konferansearrangør Børge Nillsen, som er styreleder i Norsk Franchise Forum, understreket at det er franchisegivers ansvar å sørge for at franchisetaker er fornøyd. Når både taker og kunder er fornøyde, er konseptet vellykket.

– For å få til dette må franchisegiver utvikle og vedlikeholde konseptet, samt rekruttere franchisetakere som kan etablere og drive dette, sa Nilssen.

Franchisetakerne fortalte at de kan påvirke franchisegiver i møter og ulike fora, men at det kan være utfordrende ved eierskifter og når øverste ledelsen sitter i et annet land.

Spørsmål fra salen omhandlet blant annet opplæring, fordeling av risiko, hva som skjer når driften går dårlig og kultur for kunnskapsdeling.