Fretex-mote. Foto: Morten Bendiksen.

Fretex gründerchallenge i gang

Del : fbtw

Frelsesarmeens bruktbutikk-kjede har utfordret studenter til å forme fremtidens butikkløsninger.

«Fretex Gründer Challenge» går ut på å drive en «popup»-butikk på Trekanten kjøpesenter i Asker ei helg. Studentene får 1 000 klesplagg og 10 000 kroner til rådighet.

Detaljhandel i framtida

Studenter i Oslo (Westerdals ACT og Høyskolen Kristiania), Bergen (Handelshøyskolen BI) og Trondheim (NTNU) deltar i konkurransen.

– Vi vil gå til kilden, som er elevene. Det er disse som har en formening om hvordan detaljhandel vil foregå i framtida. Vi håper å kunne få inspirasjon til alternative betalingsløsninger, innredning av butikken og markedsføring, forteller Line Isegran, salgssjef for Fretex Øst-Norge til Dagsavisen.

Åpner egen butikk

Konkurransen begynte 9. mars, og deltakerne har en måned på å forme konsept og drive markedsføring, før butikken holdes åpen i tre dager. Studentene skal plukke ut plaggene, innrede butikken, drive markedsføring og føre regnskap.

Isegran er spent på om en retail designer fra Westerdals kan gjøre bedre butikk enn en entreprenør fra BI. Målet er uansett å få unge mennesker til å velge gjenbruk når de skal handle klær.

Gjøre gjenbruk trendy

– Vi må finne bedre løsninger for gjenbruksklær når det gjelder å treffe unge mennesker. Det må også bli mer trendy. Mange har nok til hensikt å ha et økt fokus på miljø, men synes det er vanskelig å finne det de er ute etter i gjenbruksbutikkene, sier Kristin Hareide, utviklingssjef i Fretex, til Eidsvoll Ullensaker Blad.

Hareide er nysgjerrig på hvilke variabler som viser seg å være avgjørende for å lykkes. Det økonomiske aspektet? Kommunikasjonen? Butikkoppsettet? Eller kanskje teknologisk innovasjon?

Vinneren kåres 28. april og får donere penger til et av Frelsesarmeens hjelpeprosjekter.

Les også: Nordmenn gode på gjenbruk av klær