Stian Olsen, Elisabeth Jensen, Lars Ferdriksen, Thomas Nygård og Hans Georg Helberg samarbeidet med Ungt Entreprenørskap Oslo for å gjennomføre innovasjonscampen på Nydalen videregående skole.

Gå inn i det digitale prøverommet

Del : fbtw

Hvordan kan fysiske butikker konkurrere bedre mot nettbutikker nå og i fremtiden? Vi fikk svar fra skoleelever.

Elevene fikk i oppdrag å lage et produkt eller tjeneste som gjør at de fysiske butikkene fortsatt vil være en attraktiv salgskanal for unge mellom 16-18 år. Helt til topps gikk elevgruppa bak «Det digitale prøverommet».

Ideen går ut på å velge klær fra en skjerm i prøverommet og prøve dem på virtuelt. Når du har valgt ett antrekk i dine størrelser, vil ekspeditøren komme med det. Det går også an å få opp en kjendis ved siden av seg, dersom du vil se hvordan kjolen eller dressen tar seg ut på rød løper.

– Slipper å bli skuffet

– Å få leke seg i prøverommet med mange klesplagg og prøve et utvalg med det samme, vil trekke ungdom til butikkene. Problemet med nettbutikker er jo at du ikke helt vet hvordan plagget blir på, eller om stoffet er sånn du så for deg. I fysisk butikk slipper du å bli skuffet. Du vet hva du kjøper, sier Caroline Lønnebotn.

Gabriella Borg, Caroline Lønnebotn og Kiah Aika Cam Mbonika

Gabriella Borg, Caroline Lønnebotn og Kiah Aika Cam Mbonika sto bak «Det digitale prøverommet» sammen med to andre som går første året på Nydalen videregående skole.

 

Oppdraget ble gitt da Ungt Entreprenørskap Oslo arrangerte innovasjonscamp på Nydalen videregående skole i samarbeid med OHF og tre av våre medlemmer. Thomas Nygård, destinasjonssjef Aker Brygge, Hans Georg Helberg, senterleder ALNA Senter og Elisabeth Jensen, senterdirektør Byporten Shopping bidro både i juryen og med premier.

Videreutvikling av Aker Brygge

Thomas Nygård er destinasjonssjef på Aker Brygge og engasjert i innovasjon.

Thomas Nygård er destinasjonssjef på Aker Brygge og engasjert i innovasjon.

– Vi jobber hele tiden med å se inn i «glasskulen» for å finne ut fremtidens konsumenters behov. Ved å delta på arrangement som dette, får jeg innblikk i hvordan ungdom tenker og kan bruke det i videreutvikling av Aker Brygge. Dessuten er jeg genuint opptatt av å bidra med engasjement rundt unge talenter og morgendagens innovatører, sier Nygård.

Han lot seg imponere over elevenes energi og idéarbeid, og hvilke resultater de la fram for juryen.

Mulig å realisere

– Jeg mener «Det digitale prøverommet» er en god og innovativ idé som faktisk er mulig å realisere med noen modifikasjoner.

Nygård er ikke i tvil om at butikker som skal tiltrekke seg ungdommer, må spille på aktiviteter som gjør det kult å besøke butikken – spennende opplevelser som de ikke får i den digitale verden.

– Dessuten er det viktig å kombinere salg av produkter på nettet med at kundene benytter butikken som showroom og pick up point. Og skal det være attraktivt for unge mennesker, må slike prosesser være effektive.