Gjør klar for generasjon Y

Del : fbtw

Den yngre og kjøpekraftige generasjonen har begynt å markere seg i luksusmarkedet. Carsten Beck hos Instituttet for Fremtidsforskning i København påpeker at disse er annerledes forbrukere.

Beck presenterte rapporten «Fremtidens luksus» i Oslo nylig. 
? Det blir fortsatt behov for masse luksusprodukter. Forskjellen er at måten man ser luksus på endrer seg. Luksus blir mer skreddersydd og individuelt tilpasset, sier han til Dagens Næringsliv.
Generasjon Y i Europa har vokst opp med digitale medier. De har definert seg selv gjennom hva de gjort og opplevd, i stedet for å iscenesette seg selv gjennom hva de eier. De er lei av store, synlige logoer.
Y-generasjonen forventer at det er luksusprodusentene som oppsøker dem, og ikke omvendt. Mange luksusmerker har allerede bygget opp en digital tilstedeværelse som utover å selge luksusmerker online, også tilbyr redaksjonelt innhold til sine nettbrukere. Dette vil bli viktigere i årene som kommer.
De vil ha produkter fra de hotteste luksusmerkene, men ikke det alle andre har. Luksusen skal ikke vises i form av store, prangende logoer. Generasjonen vil være «in the know» i motsetning til å være «in the show».
Luksusproduktene er i liten grad er påvirket av trender og konjunkturer.
? Men i gode tider er man mer løssluppen, mens man i trange tider kjøper trygt og konservativt, sier Bror Stende, direktør for mote og fritid i Virke.