Handel med mening

Del : fbtw
Frilansjournalist Lee selger boken «Shoppingfri. Et år med kjøpestopp». I et intervju med Ny Tid oppfordrer hun andre
til å hoppe av det hun kaller kjøpekarusellen. Vi spør om det finnes noe midt imellom?

OHF arbeider for lønnsom handel og service, og er selvfølgelig glad for at folk kjøper det de trenger og ønsker av varer og tjenester i Osloregionens butikker.

Men vårt
mål er ikke at folk skal kjøpe mye mer enn det de trenger, ja, så mye mat, klær
og ting at det kastes uåpnet og ubrukt.

Kiwi viser dette gjennom den nye kampanjen «1 for
1» som er et motsvar på typiske kvantumsrabatter som «3 for 2» og lignende. 
Dette er et eksempel på at handels- og
servicenæringen tar et stadig større moralsk ansvar.

Selv
om folk flest har råd til å kjøpe det de trenger og ønsker, så har mange et
bevisst forhold til egen økonomi og eget forbruk. Det vises blant annet i form
av økt sparevilje, svak omsetningsvekst, forbrukermakt og miljøkrav.

Å innføre
kjøpestopp, slik som Irina Lee anbefaler, er et ekstremt grep å ta for å øke
bevisstheten eller markere motstand. Det går an å handle, ja til og med like
det, uten at man tar del i en «mer, mer, mer»-livsstil.

Man
må heller ikke glemme at handel og service skaper verdier i form av
arbeidsplasser og møteplasser, og bidrar til fellesskapet i form av kapital og
samfunnsansvar.

Etter offentlig sektor, er handel og service den nest største
næringen i Oslo med 30 000 ansatte. Konkurransen er hard, og utfordringene
store. Skal man overleve, må det satses på kvalitet i alle ledd.

Vi
klarer oss ikke uten mat, drikke og klær. Mange andre varer er også ønskelig
for å ha et godt, aktivt og spennende liv. Vi har alle både makt og ansvar.

Bransjen er ikke tjent med at kunden går videre og må derfor vokte seg vel for
å ikke være umoralske pådrivere. Da kan vi skylde oss selv dersom flere gjør
som Irina Lee.