Handle lokalt!

Del : fbtw

Mye er satt på pause for tiden, også restaurantbesøk og shopping. Selv om omsetningen for de aller fleste har dalt, bruker vi fortsatt penger. Vi trenger mat og helseprodukter, mange bruker tiden hjemme til å pusse opp, og kanskje planlegger noen å fornye garderoben? I disse tider har vi en viktig oppfordring: Handle lokalt!

Våre valg som forbrukere i dag, kan bli avgjørende for framtiden til det lokale næringslivet.

– Dette er utfordrende tider og mange lokale næringsdrivende lider store tap. Vi oppfordrer derfor folk om å fortsette å handle og ikke minst – handle lokalt, sier Bjørn Næss som er opptatt av tiden som kommer når korona-krisen har lagt seg. – Vi er opptatt av en levende by med et mangfold av tilbud. Uten lys i 1. etasjene, kan det bli trist å bevege seg bydelssentrene og Oslo sentrum, fortsetter han.

– Jeg kan ikke få sagt det tydelig nok: Støtt det lokale næringslivet, slik at vi kan beholde størst mulig mangfold av tilbud også etter at denne krisen har lagt seg.

Bjørn Næss, adm. dir. i Oslo Handelsstands Forening

Svak krone – lønner seg i å handle i Norge

I takt med dramatisk nedgang i økonomien, har også den norske kronen svekket seg betydelig. På sikt kan det bety økte priser på alle importerte varer, som vi har mye av i Norge, samtidig betyr det at grensehandel og kjøp i utenlandske nettbutikker blir dyrere. Det er verdt å tenke på, når man surfer rundt i ulike nettbutikker. – Ønsker du å støtte norske nettbutikker, merk deg at selv om mange utenlandske nettaktører oppgir prisen i norske kroner så er ikke det nødvendigvis lokale butikker her i Norge, forklarer Næss.

Kreative løsninger for handel

Netthandel er kommet for å bli – og vi hilser moderniseringen velkommen! Vi vil samtidig at de som både byr på handel, og skaper byliv også er den forretningen som tilbyr netthandel. Mange av dagens butikker har netthandelsløsninger, men nå er det også mange som tilbyr handel via telefon og facetime. Med få kunder i butikkene er det mange som har tid til å gi deg service og råd over nettet. Rask omstilling og kreative løsninger kan nemlig være avgjørende for videre drift.

Eksempler på dette er gullsmed David Andersen som tilbyr live-shopping og guiding av kunder gjennom butikken, kleskjeden Høyer som tilbyr facetime-shopping, mens hudpleie-kjeden Beths Beauty tilbyr konsultasjon over nett. Veldig mange har trygge og gode hjemkjøringstjenester – og i karanteneperioden er det mange som tilbyr dette gratis. Betaling er også enkelt å gjennomføre gjennom mobile løsninger. Mange blomsterbutikker har gode rutiner for hjemkjøring, og har i disse dager ekstra fokus på dette. Hvorfor ikke glede en som sitter i isolasjon med en nydelig blomsterbukett til helgen?

Også selskaper som normalt tar betalt for hjemkjøring, tilbyr dette som en gratis tjeneste nå. Elkjøp på Glasmagasinet er en av dem og kjører både store TV’er og hvitevarer gratis. Hvorfor ikke benytte muligheten når du likevel er hjemme?

Det er i tillegg flere serveringsteder som tilbyr take-out for henting, eller bringer hjem. Et kreativt samarbeid er burgerkjeden Muchies som har fått avtale med elsykkel-selskapet Voi, som låner ut elsparkesykler til de ansatte, slik at de kan levere maten hjem til folk.

Mange arbeidsplasser

Handelen er dessuten en av Oslos viktigste arbeidsplasser, med over 50 000 sysselsatte. Det er sentralt å beholde så mange av disse som vi kan klare. Må forretninger legge ned, blir det flere arbeidsledige og den totale kjøpekraften blir mindre. Når folk får mindre å rutte med, blir det også mindre penger å bruke på uteliv og nye klær, sko og sportsutstyr. En negativ spiral.

– Jeg kan ikke få sagt det tydelig nok: Støtt det lokale næringslivet, slik at vi kan beholde størst mulig mangfold av tilbud også etter at denne krisen har lagt seg, avslutter Næss.