Handlelystne turister gir sommertopp

Del : fbtw

Bagoramabutikk

Pengesterke turister og shoppingglade nordmenn har gjort juli til en av årets beste måneder for Bagorama-kjeden. Merkebevisste asiater bidrar sterkt til å løfte salget.

– Det er stor forskjell på turister fra de ulike landene. Asiatene er mest opptatt av merkevarer, og bruker også gjennomgående mer penger enn europeiske turister som skal shoppe, sier Egil A. Gundersen, eier og daglig leder i Janic & Carlo AS.

Firmaet leverer vesker, reiseartikler, accessories og paraplyer til forretninger over hele landet, og står blant annet bak Bagorama-kjeden med sine drøyt 50 butikker, hvorav 11 er lokalisert til Oslo og Akershus. I Oslo har kjeden butikker i kjøpesentrene på Lambertseter, Storo, Stovner og Byporten.

I tillegg til julegavemåneden desember er det nå juni og juli som gir høyest omsetning i kjedens butikker. Det skyldes ikke bare turistene. Også endrede vaner blant norske kunder drar sommerhandelen opp.

– Tidlig på sommeren slår den store reiselysten sterkt inn, for da skal folk ha kofferter og vesker til ferieturen. Men i Oslo ser vi også at shopping i hovedstaden er blitt populært blant nordmenn, både blant turister fra andre landsdeler og folk som tilbringer gode sommeruker i egen by.

For produktkategorien paraplyer er det været fra dag til dag som avgjør salget. Når det regner går salget umiddelbart i taket.

– Da kan dagsomsetningen av rimelige paraplyer til 99 kroner per stykk utgjøre 15000 kroner i butikken i Byporten alene. Dyre, fine kvalitetsparaplyer er det mindre interesse for enn før. Men de finnes fortsatt i sortimentet, i mange farger og utførelser, sier Egil A. Gundersen.

Det er gledelig at butikkdrivere kan melde om positiv sesongutvikling, mener adm. direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening.

– Hovedstaden skal være en levende sommerby, også når det gjelder shopping og opplevelser relatert til det å handle. Det er bra for både næringen, turistene og byens egne borgere, sier han.