Handlevanene våre i dagligvarebutikker

Del : fbtw

Vi kjøper de samme varene igjen og igjen, ifølge dagligvarespesialist. Her er noen tall å mette seg på.

Aftenposten skrev nylig at vi er verdens mest tradisjonelle matvarehandlere. En rapport fra analyseselskapet Nielsen viser at kun tre av ti nordmenn handlet et nytt produkt sist gang de var i butikken.

Merkevarer og trygghet

– I perioden 1930 til 1980 ble nesten alle våre merkevarer født. Siden 1990 har vi bare etablert ti nye merker, sier Arve Heltne, direktør for merkevarer i Orkla, til Aftenposten.

Det er viktig for oss at matvarene oppleves som trygge, og dermed selger gode og gamle merkevarer bra. Eksempler er Zalo (1951), Grandiosa (1980), Stratos (1936) og Mills Majones (1951).

Nei til nye matvarer

Dagligvarespesialist Jan Hillesland i Big Blue & Company forstår ikke hvorfor nordmenn klager på lite utvalg.

– Vi vil ha valget, men når vi står i butikken, velger vi likevel det tradisjonelle. Og det som er helt tydelig, er at dersom det er for spennende – da takker vi blankt nei – det skal vi i alle fall ikke ha!

En årsak til at vi er så tradisjonelle, er at handlevanene «arves» fra foreldrene. En annen er at antall eldre øker, og kundegruppen utgjør mange av kundene i dagligvarekjeder.

Slik er vi i butikken:

  • 60 prosent av dem som handler matvarer vil helst ha vært et helt annet sted.
  • Kvinner står for 53 prosent av innkjøpene, menn for 29 prosent og flere i fellesskap står for 17 prosent. Den siste prosenten er det barn som står for.
  • 5 prosent av varene står for 50 prosent av omsetningen.
  • 90 prosent av alle som handler, kjøper varer de ikke hadde planlagt på forhånd.
  • 60 prosent av oss bruker handleliste.
  • I gjennomsnitt er vi innom en matbutikk 3,8 ganger i uken, betydelig mer enn folk i andre europeiske land.
  • Når vi er innom, bruker vi mellom 3-7 minutter per besøk i disse matbutikkene.

Markedsandeler til dagligvarekjedene i Norge i 2014:

  • Norgesgruppen 39,9 %
  • Rema 23,7 %
  • Coop: 22,3 %
  • Ica 10,5 %
  • Bunnpris 3, 4 %

Kilde: Aftenposten