Hva er egentlig luxury retail?

Del : fbtw

Vi som jobber i handelsbransjen hører og leser om luxury retail og high-end stadig vekk. Men hva betyr ordene egentlig, og hvordan skal vi best definere dem på norsk?

Luxury retail er rett oversatt luksus-detaljhandel, og Cambridge Dictionary sier følgende om luxury goods; luksusvarer: Dyre ting som er fint å ha, men ikke nødvendig.

Ordboka definerer high-end for å være produkter av god kvalitet for folk som er villige til å betale hva det måtte være.

Washington Post skriver i «The definition of luxury retail is being ‘shattered’» at luksusvarer kan bli helt vanlige varer ettersom etterspørselen avhenger av inntektsnivå.

Lars Fredriksen er utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening

Lars Fredriksen er utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening

De viser til eksemplet hvor en velstående person slutter å kjøpe flere luksusbiler og i stedet begynner å samle på fly. På dette inntektsnivået har biler blitt en vanlig vare.

– En rimelig tolkning av denne artikkelen kan være at luxury retail-begrepet brukes ut i fra hva den enkelte definerer som luksus, mens high-end-shopping knyttes til høy kvalitet og pris uavhengig av inntekt, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i OHF.

Han forteller at en trend innenfor high-end, er at forbrukerne jakter ukjente designere i jaget etter enda mer eksklusivitet.  Da er det ikke nødvendigvis prisen på produktet, men eksklusiviteten som driver definisjonen: «Jeg har noe som er uoppnåelig for andre».

Selv om luksus og high-end virker til å være forbeholdt de rikeste av oss, så kan man ikke slå fast at inntekt bestemmer kjøpet. Det viser den årlige Forbruker & Media-undersøkelsen, ifølge Fredriksen:

– Selv om det er store inntektsforskjeller i Norge, så gjenspeiles ikke disse forskjellene like mye for varekjøp. Ser man bort ifra svært dyre smykker, klokker, luksusbiler og lignende, er det ikke store forskjeller.

Lavpris og luksus er lønnsomt