Norske forbrukere og megatrender

Del : fbtw

OHFs utviklingssjef Lars Frediksen snakket om den norske forbrukeren og trendene som påvirker varehandelen på «Butikkleverandør 2016».

Fredriksen var en del av seminarprogrammet rettet mot butikksjefer. Foredarget het «Forbrukerne på vandring – hvor handler de og hvorfor gjør de det?

Lars-Fredriksen-696x1030Han så på d såkalte «megatrender» basert på ulike undersøkelser og rapporter som OHF har gjort de siste årene:

  • Individualitet
  • Innholdsmarkedsføring
  • Kunden må oppleve produktet som unikt
  • Teknologidrevet handel
  • Big Data-analyse/kunstig intelligens
  • Sammensmelting av salgskanaler

– I det globale bildet spiser sterke kjededannelser opp de små, men jeg spår nisjebutikkene i Norge en god fremtid, fordi kundene liker å seg på seg selv og produktene som unike.

Fredriksen ramset opp noen særtrekk ved den norske forbrukeren som å bo i by, være digital døgnet rundt, ha stor kjøpekraft, være folkelig og opptre i kulturelle grupper.

– Vi nordmenn bruker rundt 11 prosent av inntekten vår på shopping, som vil si handel utover nødvendighetsvarer. Men vi har råd til å bruke enda mer, og de mellom 45-66 år har aller mest penger. Det er viktig å huske på i marekdsføringen.