Hvordan møte den digitale kunden?

Del : fbtw

– Virksomheter blir hektet av, dersom de ikke henger med på digitaliseringen, sa Johanne Kjuus, fagsjef handel i Virke.

– Selv om 90 prosent av all omsetning skjer i fysiske butikker, så vokser netthandelen fire ganger så fort. Vi er kontinuerlig pålogget og våre kjøp påvirkes digitalt, sa Kjuus.

Hun understreket at mobilen er kjernen i integrasjonen mellom det fysiske og digitale, og at den brukes både før og under selve kjøpet.

Den norske elektronikkbransjen er moden på nett og 29 prosent av omsetningen skjer online. Apotek og dagligvare er bransjene som er spådd størst vekst.

Så hvordan skal varehandelen møte den digitale forbrukeren nå – og i årene fremover?

Sju Mobil handelstikkord:

  1. Ha kunden – ikke kanal – i fokus (On Demand-kultur)
  2. Utnytt teknologien
  3. Fra Big Data til engasjement
  4. Tenk lokalt (skreddersøm)
  5. Kjenn din konkurrent og samarbeid på tvers (Vipps samarbeider med taxinæringen i møte med Uber)
  6. Merkevarefokus og merkevarestandpunkt (Coca-Cola omfavner etnisiteter i sine reklamer)
  7. Menneskene (kompetanse og kundeservice)