I lys og mørke

Del : fbtw

Stormagasinene var tidlig ute med bruk av lys i markedsføringen. Etter hvert fulgte resten av handelen etter. Rundt år 1900 var byen langt på vei «elektrifisert». Stor offentlige begivenheter ble feiret med «illuminasjon». Ved Kong Haakon VII inntog i Kristiania i november 1905, var deler av Carl Johan og Egertorget strålende opplyst. Det var egentlig Oslos første «julegate».

Så vokste julegatene gradvis frem i byens handlestrøk. Fra min egen barndom på 50-tallet var Storgaten som det reneste Soria Moria. Men noen julegater forsvant igjen på grunn av manglende samarbeid i handelen.

Men lys kan også brukes på en annen måte. Det kan slukkes! Oslo Kjøpmannsforenings «mørke uke» i september 1935 var rettet mot urimelig høye strømpriser. I 1923 hadde den kommunale bedriften Oslo Lysverker halvert prisen til forbrukerne og doblet den til forretningen. For såkalt «overforbruk» betalte man 27 øre per kilowattime. Det tilsvarer 9 kroner per kilowattime i dag!

Aksjonen fikk stor oppslutning. Grossister, håndverkere, hoteller og restauranter sluttet seg til, og fra mandag til lørdag lå næringslivets lokaler i mørke. Aksjonen vakte oppsikt i utlandet, og det ble sendt orienteringer til kjøpmennene i Gøteborg og København. Resultatet av aksjonen ble en betinget seier med betydelige lettelser for små butikker, mens de store fortsatt måtte blø. Så kampen fortsatte, men det er en annen historie.

Riktig god og lys jul!

<!–

Mvh

//–>