Ingen fest i baren

Del : fbtw

Korona: Krisen ingen så komme!

Tekst og foto: Håvard Schei

For gutta hos Dapper på Grünerløkka, som driver med alt fra tradisjonelt barberutstyr og frisørsalong til klær og servering, ble det ikke noen fest som planlagt i baren i disse korona-tider. Likevel har de klart å holde hjulene i gang med god kaffe og lojale kunder, men kunne ønske at staten tenkte annerledes.  

Dapper flyttet til nye lokaler på Grünerløkka, i Oktober 2019. Erlend Simensen og Anders Mageli, sitter på hemsen og ser utover kaféen. Det er god plass i det store lokalet som når vi besøker dem kun har tre kaffegjester. I butikkdelen er det bare ansatte som er tilstede – ingen kunder.

– Korona og smittevernsrestriksjonene førte til en veldig stor omveltning for oss. Her er vi normalt mange kollegaer på jobb, men det endret seg drastisk, sier butikksjef Anders Mageli som har vært den eneste som har vært i butikken på full tid. Dapper har klart å holde dørene åpne, men med redusert åpningstid.

Det første de gjorde var å fjerne 90 prosent av alle sitteplassene. På hemsen var det planlagt langbord, men arealet benyttes nå som lager for stoler og bord. Nede står det kun igjen ett bord og fire barkrakker lans den lange baren. Anders forklarer at det er for å innfri kravene til avstand mellom kundene som kommer innom for en kaffepause.

– Vi opplever at folk har satt veldig pris på at vi har holdt åpent. Vi ser slitne foreldre som kommer innom og må ha en pause. De setter seg gjerne ned med en kaffe og en bok, forteller Anders.

Endret handlemønster

– Selv om man har fått inntrykk av at alle har handlet alt på nett, så har vi hatt kunder i butikken, og de har handlet. Folk kjøper fortsatt litt gaver, og det har gått en del sko og hverdagsbukser og gensere. Dessuten har det gått mindre av ekstravagante festplagg.  Kundestrømmen har også endret seg. Vi er vant til «crazy» lørdager, men det har den siste tiden vært en jevn flyt av folk gjennom hele dagen, forteller Anders og fortsetter:

Tidligere har omtrent 90 prosent av salget foregått mellom klokken fire og seks på ettermiddagen, så det har vært mye enklere å styre pågangen nå, særlig med tanke på at bemanningen har vært veldig redusert.

– I denne krisa har jeg skjønt at det er mange som bryr seg om Dapper. Mange som har vært mye mer åpne enn de vanligvis er og viser at de støtter butikken og har et nært forhold til konseptet og stedet. Det har vært fint. Det er gøy å drive med noe som betyr noe for andre, sier en fornøyd Anders.

Økt netthandel

Netthandelen har hatt en klar økning og vært avgjørende for oss i denne tiden, sier Erlend Simensen.

– Vi har hatt netthandel over lengre tid, og det får vi nok betalt for nå. Etablering av netthandel er dyrt og det tar lang tid å bygge en solid plattform. For oss var det helt avgjørende at vi hadde dette på plass da pandemien var et faktum. Det første vi gjorde var å tilby gratis hjemlevering, noe som nok har bidratt til økningen vi har hatt i nettsalget, forteller Erlend.

Han forteller videre at de hadde planer om å åpne vinbar 16. mars. Det måtte utsettes og ble en vanskelig situasjon, blant annet fordi de lovet jobb til nye medarbeidere som nå måtte rett i permisjon.  

– Vi satt og så på pressekonferansen og skjønte at her var det bare å begynne å ringe rundt. Det var vanskelig, og ikke gøy for noen, innrømmer Erlend.

Frisør – stengt på dagen

Selskapet driver også frisørsalongene, Pels Pels, som måtte stenge på dagen, i likhet med alle frisørsalonger over hele landet. Det innebar permittering av 75 prosent av alle ansatte. Anders og Erlend er glad for at de har flere bein stå på i denne spesielle situasjonen: Dapper.no, Barbershop.no og den lille barber-kjeden Pels Pels.

– Omsetningsmessig har det ikke gått så galt. Mens enkelte deler av driften har hatt redusert eller ingen omsetning har andre deler gått litt opp. Man kjøper seg kanskje en barbermaskin og litt «grooming-utstyr» for å ha hjemme, forklarer Erlend.

Lite kreativ støtteordning

Anders og Erlend har søkt om kontantstøtte fra staten, men vi treffer ikke helt kriteriene.

– Vi er jo en bedrift i vekst og har akkurat åpnet nye lokaler og lagt opp til en vekst som skal komme nå. Å sammenlikne med hvordan det var på samme tid i fjor er ikke så veldig relevant. Vi skjønner at det ble sånn, men dette ble ikke særlig gunstig for oss, forteller Erlend.  

– Hos Pels Pels, vår frisør/barber-kjede, ble vi jo pålagt å legge helt ned. Der søkte vi og mottok 60.000 kroner. Det tilsvarer én dagsomsetning. En generøs pakke på mange måter, men for oss har dette forsvunnet inn i dragsuget. Det er ikke denne støtten som er avgjørende for om vi overlever eller ikke, forklarer Erlend.

– Det er nok mange som ikke har forstått at kontantstøtten beregnes ut ifra endringen i omsetningen fra i fjor. Har omsetningen gått ned f.eks. 40 prosent, får du kun dekket 40 prosent av de faste uunngåelige utgiftene. For mange er nok ikke det nok, spekulerer de.

Hos Dapper er de fornøyd med å motta litt støtte. Men, kritiserer samtidig permisjonsordningen som har gitt 100 prosent lønn de første 18 dagene, uten at man må gjøre noen ting.

– Tenk om vi heller kunne hatt medarbeiderne i jobb. Da kunne vi kanskje startet et innovasjonsprosjekt og brukt medarbeiderne til å bygge opp nettbutikken eller andre prosjekter som kan være lønnsomme på lengre sikt, avslutter Erlend som mener det kunne bidratt til demping av fremtidig tap og gitt flere muligheter for å holde driften i gang.