Julehandel 2015 uke 47

Del : fbtw

Kvarud Analyses julehandelsindeks viser at veksttakten tok seg litt opp fra uke 46 til 47. Indeksen omfatter tall fra 200 kjøpesentre i Norge.

Etter 1,6 prosent omsetningsøkning i uke 46, økte omsetningen i uke 47 (16.-22.nov) med 3,2 prosent, sammenlignet med samme uke i 2014.

Samlet har omsetningen i uke 46 og 47 økt med 2,5 prosent sammenlignet med de samme to ukene i fjor.

Black Friday etablert

– Veksten er svak, men det er vekst. Nå blir det spennende å se hvordan Black Friday slår ut på omsetningen i neste uke, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i OHF.

Lars-Fredriksen-696x1030Selv om Black Friday opprinnelig er én handledag etter Thanksgiving i USA, så benytter mange anledningen til å ha flere tilbudsdager på rad.

Dagen er tradisjonelt begynnelsen på julehandelen, men OHFs siste julegaveundersøkelse viser at halvparten av befolkningen allerede er godt i gang med å kjøpe julegaver.

– Et fantastisk event

I Norge var Norwegian Outlet i Vestby først ute med å markedsføre «Black Friday» aktivt, og i år sto tusenvis av nordmenn i kø for å gjøre et kupp i merkevarebyen.

– De har lykkes med å skape et fantastisk event, hvor folk kan gjøre «superkupp». Klart det blir lang kø og litt kaos når det for eksempel er 70 prosent på hele butikken, sier Fredriksen.

Verre enn grensehandel

Professor ved Markedshøyskolen i Oslo, Runar Døving, mener på sin side at shoppingdagen fra USA er blodharry.

– Det er harry å stå i kø for å spare hundre kroner og stå oppe hele natta for å shoppe. Det er som grensehandel og verre enn det, sier Døving til NRK.

Cyber Monday og Giving Tuesday

Han legger til at det er særlig harry fordi det skjer dagen etter Thanksgiving, der man skal være glad for det man har fått.

Tirsdag 1. desember er en god anledning for å gi noe til andre. Da markeres nemlig «Giving Tuesday». Men først, «Cyber Monday» – en tilbudsdag i nettbutikker.