Kataloghaiene sirkler igjen…

Del : fbtw

Katalogsvindel foregår ved at svindlere tar kontakt per mail eller telefon, og ber en intetanende kunde om å «verfisere» kontaktinfo, og fakturaadresse. Det som deretter skjer er at offeret, uten å være klar over det, faktisk legger inn en bestilling. Kort tid senere dukker det opp en faktura…

Som OHF har advart mot tidligere, er dette et fenomen som blusser opp fra tid til annen, og det er stort sett de samme fremgangsmåtene som brukes. Direktør hos OHF, Gunnar Larssen sier » dette er en utrolig lei sak, og vi håper alle medlemmene våre tar seg tid til å lese rådene under, og ta sine forhåndsregler!»

I helgen hadde TV2 en sak på dette, og svindelbeløpene antas til sammen å nærme seg 2 milliarder per år. I denne saken ble offeret oppringt av en person fra «1801 Nummeropplysninga», og det hele hørtes uskyldig ut, han skulle bare verifisere kontaktinformasjonen til hennes bedrift. På telefonen gikk de gjennom kontaktinfo, og hun fikk beskjed om at hun umiddelbart ville motta en mail. I mailen trengte hun bare å klikke på en knapp for å oppdatere informasjonen. I det hun klikket la hun uvitende inn en bestilling på en katalogoppføring. Les hele saken HER.

 

Virke har flere råd liggende på denne nettsiden. Oslo Handelsstands Forening anbefaler alle å lese disse rådene, og informere alle i bedriften.

ny_varslingslisten

Varslingslisten er et selvhjelpsverktøy for norske virksomheter, slik at de lettere kan gå klar av upresis markedsføring og andre uryddige salgsfremstøt som lett blir misoppfattet. Listen skal gjøre det lettere for virksomhetene å viderebringe erfaringer med slike forhold. Virksomheter som opplever slike problemer, kan:

  • selv få hjelp ved å lese denne hjemmesiden
  • hjelpe andre virksomheter ved å rapportere egne erfaringer til Varslingslisten.