Kjære medlem: God sommer!

Del : fbtw

Mer enn noen andre har handel og servering i Osloregionen har fått kjenne på konsekvensene av pandemien. Lange perioder med nedstengning, permitteringer og mange strenge smittevernstiltak, har vært belastende og skapt mange bekymringer.

Gjennom media har vi blitt oppfordret til å hylle spesielt utsatte yrkesgrupper som helsepersonell og lærere – og det fortjener de absolutt! Men, jeg har fortsatt til gode å høre det samme om våre ansatte innenfor handel, service og servering. Vi blir nok tatt litt for gitt. Det er ikke mange som tenker på hvor viktig våre bransjer og medarbeidere har vært for å redusere skadevirkningene av pandemien.

Tusen takk til alle dere som har bidratt til sikker handel og servering, og for den enestående kreativiteten og omstillingsevnen der har vist for å holde hjulene i gang. Dere fortjener en skikkelig applaus!

Nå er tiden inne for å tenke fremover. Vaksineringen holder god fart og til høsten forventer vi en mer normalisert hverdag. Det betyr større mobilitet, mer byliv og flere mennesker i butikker og restauranter.  Det blir likevel viktig å fortsatt være kreativ og positiv til omstilling. For, vi må bli enda flinkere med å tilby sømløs butikk- og netthandel, klikk og hent, take away m.m.

Pandemien har berørt ulike bransjer og geografiske områder ulikt. Spesielt har Oslo sentrum fått den sterkeste nedgangen i omsetning. Oslo kommune har derfor bevilget 34 millioner kroner til RestartOslo 2021, et prosjekt som skal bidra til aktiviteter som trekker folk til sentrum. Det kan bli en spennende høst!

Samtidig må vi forvente at grensehandelen tar seg opp igjen, og at omsetningen tar seg opp i bransjer som har hatt sterk nedgang under pandemien. Noe vi forøvrig allerede kan se av sterke shoppetallene i mai og juni. Men, det er ingen tvil om at det fortsatt blir krevende. Mange har mistet nøkkelkompetanse og flere står overfor en svært krevende økonomisk situasjon.

Den gode nyheten er at våre kunder og gjester generelt har god råd og mer oppsparte midler enn normalt. Vi kan ta igjen mye av det tapte!

OHF har opplevd svært mange henvendelser fra medlemmer i disse vanskelige tidene. Vi har hjulpet til så godt vi kan, enten det dreier seg om informasjon og rådgivning knyttet til permittering, støtteordninger eller rammevilkår i forhold til myndighetene.

Foreningen går for tiden gjennom en omfattende modernisering. Handelens Hus er nyoppusset, og vi venter tålmodig på å ta dere imot og arrangere fysiske møter og seminarer. Vi moderniserer våre digitale løsninger og lanserer i løpet av sommeren nye hjemmesider og ny CRM-løsning, som gir oss mange spennende muligheter fremover).

På vegne av oss i administrasjonen, ønsker jeg alle våre medlemmer en riktig god sommer!

Med vennlig hilsen,
Bjørn Næss
Adm. direktør