Kjempetall for kjøpesentre i sentrum

Del : fbtw

Februar ble en fantastisk omsetningsmåned for Oslo sentrums kjøpesentre.

– Omsetningen økte med 12,8 prosent sammenlignet med februar i fjor. Dette er veldig bra siden omsetningsveksten også var tosifret (10,5%) i februar i fjor, opplyser Tore Kvarud, som står bak kjøpesenterstatistikken.

Minst vekst i ytre by

Alle de tre områdene i Akershus; Asker/Bærum (8,1 %), Follo (6,5 %) og Romerike (9,1 %), samt Oslo utenfor sentrum (3,2 %), kan vise til vekst, men kjøpesentrene i Oslo sentrum er i en klasse for seg selv denne måneden.

– Dette viser at å revitalisere kjøpesentre og satse på nye konsepter, har vært vellykket. Oslo sentrum kan tilby et mangfold som ingen andre handelsområder i Norge kan by på. Når det gjelder ytre Oslo, så er det ikke utenkelig at det har være handelslekkasje til Akershus, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i OHF.

Klær, sko og vesker

Med unntak av spesialbutikker, var det tosifret vekst i alle bransjer i kjøpesentrene i Oslo sentrum i februar. Størst vekst var det innen «hus og hjem» med 18,7 prosent.

– Kategorien «hus og hjem» er ikke veldig stor i Oslo sentrum, men vi har de siste årene fått noen unike konsept som Cornelias Hus på Paleet, og de bidrar nok til økningen, kommenterer Fredriksen.

Omsetningen i kles-, sko- og veskebutikkene gikk opp med 15,9 prosent. Veksten i Oslo sentrum er omtrent fire ganger så stor som bransjeveksten på landsbasis. I kroner var det disse butikkene som bidro mest til omsetningsøkningen i februar.

– Klær, sko og vesker er den største varekategorien i sentrum. Området er i ferd med å utvikle seg til en motemetropol med mange spennende og unike konsept. Jeg blir ikke overrasket om de frittliggende butikkene kan vise til sterk vekst også, men det får vi først vite i slutten av mai.

Fredriksen spår omsetningsvekst i tiden fremover også. Ombyggingen av Vikaterrassen, House of Oslo og GlasMagasinet vil bidra positivt, på samme måte som blant annet Aker Brygge, Paleet og Ø har gjort.

Akershus omsatte mest

Totalt omsatte kjøpesentrene i Oslo og Akershus for 7,4 prosent mer i februar i år enn i fjor. Omsetningen i Akershus vokste mer enn i Oslo. Skuddårsdagen bidro til den høye veksttakten.

– Konkurransen blant kjøpesentrene i Oslo og Akershus er hard, og sentrene må hele tiden fornye seg for å holde på kundene.

– Akershus har noen av landets største kjøpesentre målt i omsetning. Sandvika Storsenter og Strømmen Storsenter har 200 butikker hver seg og omsetter begge for over 3 milliarder kroner årlig. De er bevis på at stor er vellykket i kjøpesenterbransjen.

Serveringsstedene og virksomhetene innen «service og tjenesteyting» hadde størst vekst i regionen med 11,3 og 11 prosent. Svakest vekst innen «mat og drikke» med 5 prosent.