Kjøpesentrene med sterk vekst – Oslo taper

Del : fbtw

Landets 60 største kjøpesentre opplevde den høyeste veksten per tredje kvartal siden finanskrisen. Etter svak start på året har veksten tatt seg betydelig opp.

I tredje kvartal økte omsetningen med hele 12 prosent. Økt koronasmitte og skjenkestopp ga serveringstedene en ny nedtur. I årets ni første måneder har omsetningen økt med 4,4 prosent, til vel 64 milliarder kroner. Dette viser tall fra kjøpesenterindeksen til Kvarud Analyse.

– Mange har spart mye penger på å være hjemme og i Norge i sommer, da har de kanskje unnet seg noen nye plagg eller pusset opp og gjort det fint hjemme, sier Bjørn Næss som en mulig forklaring på de positive tallene.

Næss legger til at stengte grenser og mindre uteliv har gitt sentre med Vinmonopol en god utvikling og viser til at flere Vinmonopol har hatt en vekst på over 100 prosent så langt i år.

Samtidig har stengte grenser, hjemmekontor og mindre uteliv bidratt til en veldig positiv vekst for de som driver innen dagligvarer. Tallene fra Kvarud Analyse viser at kjøpesentrenes butikker innen kategorien mat og drikke økte omsetningen med nesten 25 prosent i september. I samme periode hadde butikker innen hus og hjem en vekst på nesten 21 prosent.

Oslo fortsetter å slite

Oslo sentrum har til tider nesten vært tom for kunder og mange sliter dermed med negative tall. Mens butikkhandelen i de 60 største kjøpesentrene økete med 7,3 prosent i årets første ni måneder, viser tallene for klær, sko og vesker en nedgang på 12,3 prosent. Omsetningen for servering i bysentrene er også kraftig redusert.

– Med et Oslo-sentrum med veldig mange aktører innen både mote og servering, sier det seg selv at de har det tøft. Når myndighetene i tillegg oppfordrer til hjemmekontor og restriktiv bruk av kollektivtransport, blir det veldig vanskelig å drive butikk i Oslo sentrum, påpeker Næss.

– Siden byen stengte ned 12. mars i år har det vært svært få kulturelle arrangementer, ingen store konferanser og så godt som tomt for turister. Det er klart det gir utslag på kasseapparatene. Det er nødvendig med særskilte tilpassede tiltak for bysentra fra myndighetene, for å bevare levende bysentra i fremtiden.

Færre kunder – større kurv

Besøket i kjøpesentrene falt med 1,7 prosent i september. Nedgangen skyldes redusert besøk i bysentrene, men hver besøkende økte i snitt handlekurven med 14,9 prosent. I gjennomsnitt ble det handlet for 379 kroner per besøk i september. I årets ni første måneder ligger snitthandelen på 373 kroner.