Kniven på strupen for Norway Designs

Del : fbtw

Korona: Krisen ingen så komme!

Tekst og foto: Håvard Schei

Det er alvor for butikkene i Oslo sentrum i disse dager. Kontorbyggene er tømt og de fleste er på hjemmekontor. Det betyr folketomme sentrums- og handlegater, noe som svir godt for butikker som Norway Designs.

Med 25 av 27 ansatte permitterte er hverdagen i en av Oslos største og eldste design butikker snudd nærmest på hodet. De har kun holdt åpent fire timer hver dag, men har til gjengjeld klart å holde åpent i hele perioden. Til tross for at antall besøkende i butikken har vært nærmest lik null. Vi møtte eier og daglig leder Runa Boman helt i slutten av april.

Lite kunder

– I går var det helt dødt. Vi har en teller i gangen for å se hvor mange som går ut og inn. Men, den har ikke telt en eneste kunde siden 12 mars. Det har jo vært noen kunder her, men det er vanskelig å si hvor mange. Det virker som om telleren har blitt korona-sjuk, spøker Runa.

Norway Designs lokaler er merkbart tomme. Det er tre ansatte på jobb, men de er vanskelig å finne i det 900 kvadratmeter store lokalet hvor man kan man finne det meste til de fleste.

Lange tradisjoner

Norway Designs ble etablert i 1957 av Per Tannum og fokuserer på norsk design og kunsthåndverk fra Norge og Norden. Alt fra skulpturer, møbler, klær til kunst, smykker og trykksaker, selges i butikken. Spesielt plakater og såpe har det gått mye av nå. Med Norges største papiravdeling er det mange muligheter for en som er på utkikk etter utsmykking av hjemmet.

– Vi har faktisk solgt veldig mye såpe. Det er jo tydelig relatert til dagens smittevernstiltak. Vi har også solgt veldig mye plakater. Folk er jo mye hjemme og pusser opp og vil ha det litt hyggeligere hjemme, Forteller Runa. 

Det kom som en stor overraskelse at noe slikt kunne skje. Over natta stoppet alt opp.

I slike situasjoner kommer man også hverandre nærere. Kunder har gitt uttrykk for at de støtter butikken og håper de kommer seg gjennom perioden.

– Kundene vil oss vel og de kommer ned og heier på oss. Jeg visste det kanskje før, men det er veldig hyggelig å få en bekreftelse, smiler hun.

Mye læring

Hun innrømmer at det har vært en veldig bratt læringskurve i denne perioden. Med så få på jobb, blir det mange flere oppgaver å måtte løse enn før. På en vanlig dag er det 12-14 medarbeidere på jobb. Nå har de vært fire-fem og kun noen timer per dag.

– Jeg gjør jo alt jeg vanligvis gjør, men i tillegg nå også netthandelen, så her gjelder det å sende rett pakke til rett adresse.

Runa har lært mye om egen bedrift utover å sende pakker.

–  Jeg har jo f.eks. aldri måttet permittere noen før. Så jeg har lært masse nytt om alle kjedelige regler som det. En nødvendig aktivitet som ikke er noe særlig gøy.
Etter å ha gått igjennom en slik endring lærer man seg også å være litt mer forsiktig og passe på pengebruken, fortsetter hun og legger til at de må passe på at de ikke tømmer kontoen bare fordi vi tror den skal fylles neste måned. Hun påpeker at hun er veldig glad for at de ikke har tatt ut noe utbytte de siste årene, for det kunne fort gått enda verre om de hadde hatt enda dårligere likviditet.

Håper på «normal» høst

Runa håper at høsten kan likne på noe normalt. Vanlige åpningstider, folk på jobb og planlegge for jul, er et håp hun deler med flere butikkeiere. En slik usikkerhet for fremtiden er ikke en ønskelig situasjon for noen. Både leverandører og butikkeiere sliter i disse tider. Det er ingen garantier for at likviditeten er i orden om en måned og varer kan betales som avtalt. Alt kommer an på utviklingen av pandemien og hvor raskt samfunnet åpner seg.

– Akkurat nå tenker vi kun på å overleve. Min fremtid er en uke av gangen. Folk kommer til å handle ting etter at livet har normalisert seg igjen. Vi er spente på hvor raskt det vil skje og om folk da har god økonomi. Jeg tror det kommer til å være mange år før vi er tilbake og folk flest har like god personlig økonomi som før pandemien, avslutter innehaveren av Norway Designs.