Kondomeriet kjenner kunden

Del : fbtw

Butikkansatte mangler sjelden salgsvilje, men kan bli bedre på hvordan de går fram.

– Mange butikkansatte mangler gode salgsverktøy i møte med kunden, mener Siri Spillum, som har ledet en rekke workshops for handelen med fokus på kommunikasjon og arbeidsglede.

Tilpasser seg kunden

Butikkjeden Kondomeriet har samarbeidet med Spillum i flere år. De har hatt fokus på økt omsetning, riktig vareplassering, og samspill mellom selger og kunde.

Kondomeriet Ski ny

Butikksjef Kristine Herstad og salgscoach Sofie Jonsson hos Kondomeriet på Ski Storsenter.

– Kondomeriet på Ski Storsenter er et godt eksempel på en butikk som bruker salgsverktøy bevisst. Det har gitt resultater på bunnlinjen og økt trivsel for de ansatte, forteller Spillum, og legger til at de ble nominert til årets småbutikk og årets bedrift på senteret i år.

Viktige salgsverktøy:

  • Å lese, tolke og takle signaler fra kunden. Når er det riktig å ta kontakt? Kroppsspråket sier det meste.
  • Søk den optimale kundesamtalen. Unngå klisjeer og prat uten mening.
  • Gjør prioriteringer i samtale med kunden. Gi god informasjon om varene? Avdekke ønsker og behov?
  • Ikke vær påtrengende og følg nøye med når kunden gir signal på at nok er nok.
  • Jobb daglig med riktige varer på riktig plass.
  • Vektlegg handleopplevelsen.
  • Del dine erfaringer og funn med kollegene i de øvrige butikkene.
  • Jobb med kundebrillene på!

Selgerglede smitter

Butikksjef Kristine Herstad kan bekrefte at arbeidet med å bli bedre selgere har lønt seg. Kundene bruker lenger tid i butikken og plukker med seg flere varer. Snittkjøpet har økt med 48 prosent!

Siri Spillum

Siri Spillum jobber med å inspirere til arbeidsglede og læring.

– Dessuten er kundene mer avslappet, og selgeren sitter igjen med en god følelse som smitter over på andre, legger salgscoach Sofie Jonsson til.

– Mye handler om å ville bli bedre hele veien. Å øve og øve i møte med kunden. Noen ganger går det ikke helt som planlagt, men da har du likevel lært. Salgskommunikasjon må skreddersys for hvert eneste kundemøte, poengterer Spillum.

Foreberedt på julehandelen

I desember omsetter Kondomeriet for cirka 50 prosent mer enn en vanlig måned ellers i året. Da er det greit å være godt forberedt – på kundene og typiske julegaver de jakter etter.

–  Vi kommer til å selge mange leketøy til kvinner og menn i forbindelse med julen. Disse presangene legges nok ikke under juletreet, men gis i stedet som morgengave eller som en overraskelse under sengen etter at gjestene har dratt, sier Jonsson.

Hun forteller at typiske julegaver allerede er pakket inn, noe kundene setter pris på når de har det travelt og ikke helt vet hva det skal ha.