OHFs Gunnar Larssen i samtale med Norgesgruppens Tommy Korneliussen.

Innførte «best i gata»

Del : fbtw

– Vi konkurrerer ikke bare mot Coop, Rema og Bunnpris. Det er krigsplikt mellom våre kjeder også, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen.

Å innføre prinsippet med «best i gata» er noe av det 66-åringen, som snart blir pensjonist, er mest fornøyd med etter fem år som sjef for landets største matvarehus.

Ingen eier kunden

– Det hjelper ikke å være i en rå kjede og flinkest på kontoret, hvis kunden ikke finner varer i hyllene eller får hjelp i butikken. Kundefokuset er avgjørende for oss, understreker han.

Konsernsjef og adm.dir. i Norgesgruppen, Tommy Korneliussen, går av med pensjon i år.

Konsernsjef og adm.dir. i Norgesgruppen, Tommy Korneliussen, går av med pensjon i år.

Det er krigsplikt mellom Norgesgruppens dagligvarekjeder som Kiwi, Meny, Joker og Spar. De ligger ofte i nærheten av hverandre og kjemper om de samme kundene hver eneste dag.

– Ingen butikk eier kunder. Kunder handler ut fra ulike situasjoner som hverdag eller helg, storhandel eller impulshandel. De er ikke mer lojale enn at butikken må være på sitt beste hver gang de får besøk.

Avventer netthandel

Konsernet følger nøye med på hva som skjer med dagligvarehandel på nett. Foreløpig er de avventende.

– Når markedet er der at dette kan gjøres på en kostnadsmessig fornuftig måte, så bør vi gå ut. Vi er godt forberedt, fastslår Korneliussen, og legger til at «Click & Collect» er et relativt rasjonelt alternativ per dags dato.

Mange vellykkede grep er tatt for å få Norgesgruppen dit de er i dag. Korneliussen peker først og fremst på langsiktighet og timing. Det begynte med grossist Johan Johannson tilbake i Oslo i 1866.

Kjøpmenn og kundefokus

– Det har vært én familie på eiersiden i generasjoner, som har bygd stein på stein. Tillitsforholdet som ble etablert mellom selskapet og kjøpmenn var veldig viktig. Flinke, selvstendige og krevende kjøpmenn er en nøkkel til suksess for oss.

Korneliussen gjentar et klart og tydelig kundefokus. Det kommer ikke til å bli mindre viktig i årene fremover.

– Kundekommunikasjon er der varehandelen kommer til å forandre seg mest. Kundeundersøkelser viser at vi beveger oss i riktig retning, men det er aldri godt nok, sier konsernsjefen, og viser bilder han sender butikksjefer når ikke alt er som det skal i butikken.

– Må tilby skreddersøm

Han peker på to hovedutfordringer i inneværende år. Det ene er nordmenns bekymring for økonomien, og det andre er den knallharde konkurransen i markedet.

– Noen mørke skyer varsler om redusert forbruk, men det rammer kapitalvarer i sterkere grad. Under finanskrisen var konsekvensen at flere handlet lavpris. En annen utfordring, som vi hele tiden har hengende over oss, er frykten for å bli oppfattet som mindre flinke enn konkurrentene. Derfor må vi tilby skreddersøm ved hjelp av Trumf-systemet og mobil-apper.

Opplyse om nytteverdien

Norgesgruppen må takle kritikk på grunn av størrelsen. De jobber kontinuerlig med å få folk til å forstå deres samfunnsmessige betydning, samtidig som de jobber for å redusere virksomhetens negative konsekvenser, blant annet på miljøet. Ambisjonen her er å være klimanøytral.

Korneliussen mener OHFs bidrag til å opplyse om handelsnæringens nytteverdi, er svært viktig. Han synes også det er viktig at OHF jobber for gode og rettferdige rammevilkår, at varer og kunder kommer frem til butikkene og trygghet.